Opbremsning i salget af elbiler får nu flere bilproducenter til at lægge benzinmotorer i bilmodeller, der er udviklet til at være elbiler.
Det lyder som en aprilsnar, men den er god nok: Den aktuelle opbremsning i salget af elbiler får nu flere bilproducenter til at lægge benzinmotorer i bilmodeller, der er født som elbiler.
Fiat kommer først med en fossil-udgave af den lille elbil, 500e. Det meddelte Stellantis-koncernens chef Carlos Tavares tirsdag. 500e er ellers udviklet til at være en ren elbil. Men tager man batteri og elmotor ud af bilen, kan den i stedet udstyres med en lille, tocylindret benzinmotor med mild hybrid-teknik. Det lyder lige til, men vil kræve en vis omstilling. Fossil-udgaven af elbilen 500e triller først af samlebåndet i begyndelsen af 2026.
Flere fluer med ét smæk
Dermed slår Stellantis flere fluer med ét smæk: Ved at lægge en benzinmotor i 500e, får Fiat en moderne afløser for den gamle, benzindrevne Fiat 500. Den er fra 2007 og skal alligevel snart udfases, fordi den ikke kan leve op til kommende sikkerhedskrav.
Stellantis imødekommer samtidig et påtrængende ønske fra både fagforening og den italienske regering om at øge produktionen og sikre arbejdspladser i Italien.
Men først og fremmest handler manøvren om at holde Fiat-salget oppe i en tid, hvor efterspørgslen på elbiler stagnerer i det meste af verden. Mens Stellantis forventer at sælge 75.000 fuldelektriske Fiat 500e, skal den nye fossiludgave sælges i 125.000 eksemplarer. Benzinudgaven forventes altså alt sælge væsentligt bedre end den elektriske udgave.
Japansk samarbejde
I Japan har flere bilmærker lignende planer.
I forbindelse med en fælles workshop har Toyota, Subaru og Mazda netop annonceret planer om at udvikle nye forbrændingsmotorer, der kan bruges på nye måder. Det kan være motorer, der er særligt effektive, udleder meget lidt CO2 eller kan køre på syntetiske brændstoffer, også kaldet e-fuel.
En anden mulighed er at udvikle små forbrændingsmotorer, der kan bruges i biler, der egentligt er udviklet til at være elbiler.
Sidstnævnte løsning er en ’omvendt’ udgave af den tilgang, som bilmærker som BMW, Citroën og Peugeot hidtil har haft til elbiler: At man tager eksisterende bilmodeller med forbrændingsmotorer og bygger dem om til elbiler.
Det japanske trekløver ser – i hvert fald i en overgangsperiode – muligheder i at gøre det modsatte: Altså at udvikle nye moderne elbilsplatforme, der også kan udstyres med forbrændingsmotorer. Det vil kræve meget kompakte benzinmotorer, der kan tilpasses en elbils-platform, hvor der ikke er så meget plads til drivlinjen.
Benzinmotor som generator
Løsningen kan så være at bruge en mindre benzinmotor, der ikke trækker hjulene, men fungerer som generator, der laver strøm til batteri og elmotor. Mazda gør det allerede i hybridbilen MX-30 R-EV, hvor en wankelmotor, trækker en elektrisk generator og på den måde fungerer som rækkevidde-forlænger. Det er en wankelmotor velegnet til, fordi den både er kompakt og arbejder næsten uden vibrationer.
Toyota, Subaru og Mazda sætter ikke dato på, hvornår de kan være klar med de nye fossilmotorer. Et godt bud kunne være 2027, hvor EU skærper miljøkravene i den såkaldte Euro 7-norm.
Hvad? Jeg tænkte også Aprilsnar da jeg så overskriften. Det er ikke et godt tegn for omstillingen.
😆
Tror du skal omskrive nederste del af artiklen. Mazda har flere gange talt om at få rækkevidde forlænger. Det har de altså allerede i MX-30 R-EV som kom på markedet ved årsskiftet
Hej Kenneth. Du har ret. Hermed rettet, tak for at være opmærksom.
Lyder mest som vesteuropæiske mærkers desperate kamp for at fastholde markedsandele.
Nu gælder det så også Toyota.
Selvfølgelig lytter fabrikanter også efter hvad kunderne efterspørger, selvom visse trends sågu næppe er født derude.
Det globale marked ser bare ikke nødvendigvis ud som det danske. Eksempelvis har jeg gennem den græske trafik i nogle dage blot set een Leaf, og tre hybrider, deriblandt en FIAT minsandten.
Her, som rigtig mange andre steder er ladestationer et privat anliggende.
Ja, BMW har gjort det i i3 med RE-udgaven…