Et meget omtalt comeback for ladehybrider ser ud til at blive kortlivet. I Kina er salget faldet flere måneder i træk. Bilkøberne foretrækker elbiler.
Ladehybrider, ikke mindst de såkaldte EREV - elbiler med benzindrevet rækkeviddeforlænger - er blevet udråbt som det nye hit inden for elektrificerede biler. Ikke mindst på verdens største bilmarked i Kina, hvor EREV-biler i høj grad markedsføres med rækkevidder på 1.200, 1.400 og sågar 1.600 kilometer.
De imponerende rækkevidder opstår ved at lægge en benzindrevet hjælpemotor i elbiler med relativt store batterier. Når batteriet er kørt fladt, fungerer fossilmotoren som en generator, der laver strøm til batteriet. Med en tilstrækkelig stor brændstoftank kan EREV-biler markedsføres som den ultimative løsning på rækkeviddeangst.
Mellem 2021 og 2024 steg salget af EREV-biler i Kina med henholdsvis 218, 130, 154 og 71 procent, mens markedsandelen løftede sig fra beskedne 3,6 til markante 9,1 procent. I begyndelsen af 2025 var ‘Elbiler med rækkeviddeforlænger’ den hurtigst voksende biltype i verden.
Fra optur til nedtur
Succesen har fået stadig flere bilmærker til at interessere sig for biltypen. Også europæiske mærker som VW (foto), der både vil sælge dem i USA og overvejer at lancere dem i Europa.
Men nu er der sket noget i Kina, der med stor sandsynlighed vil få VW og alle andre bilproducenter til at tænke sig om en ekstra gang.
De seneste tre måneder er salget af EREV-biler pludselig vendt i Kina. I juli, august og september faldt salget af EREV’ere med henholdsvis 11, syv og 13 procent. Det viser tal fra CarNewsChina.
Pionér går tilbage til elbiler
For Li Auto, der anses for at være mærket, der lancerede rækkeviddeforlænger-biler i Kina, har nedturen stået på i de seneste fem måneder. Mærket har nu taget konsekvensen, og vil fremover satse på rene elbiler.
EREV-bilernes hurtige succes og nu tilsvarende hurtige fald i popularitet tilskrives nemlig store fremskridt for elbiler. Særligt i Kina, hvor udviklingen går ekstremt hurtigt, tilbyder elbiler længere rækkevidde og hurtigere lynladning til lavere priser end nogensinde tidligere. Samtidig vokser nettet af ladestandere, mens prisen på batterier bliver ved med at falde.
Det får kinesiske bilkøbere til at vælge elbiler. Mens salget af EREV-biler nu dykker, er salget af elbiler i årets første 10 måneder steget med seks procent i Kina.
Solid state-batterier slår EREV ud
Flere kinesiske bilproducenter som bl.a. Deepal italesætter også den åbenlyse akilleshæl ved elbiler med hjælpemotor. Lige som ladehybrider, der også kombinerer elmotor og batteri med en fossilmotor, der dog bruges til at drive bilen, er der flere ulemper ved at kombinere to drivliner: Højere kompleksitet, omkostninger, vægt og mere teknik, der potentielt kan gå i stykker.
For ikke at tale om et større CO2-udslip, der modarbejder Kina og mange andres landes ønske om at nedbringe CO2-udledningen.
I Kina vurderer analytikere nu, at EREV-biler bliver en kortvarig parantes. Når hypereffektive solid state-batterier begynder at blive almindelige i elbiler omkring 2030, vil rækkeviddeforlænger-biler formentlig forsvinde lige så hurtigt, som de dukkede op.






