De første facts er sluppet ud om syvende generation af VWs bestseller, der er til salg fra 17. november. Kodeordene for Golf VII er slankekur, længere på literen og klassisk Golf-design.
Når billederne af VW Golf VII offentliggøres 4. september, får verden en typisk Golf-silhouet at se. Med 26 millioner solgte modeller siden lanceringen af 1. generation har VW for længst bevist, at kunderne foretrækker deres Golf leveret med en vis konservatisme. Men bag det klassiske ydre sker der en mindre revolution.
Golf VII står nemlig på VW-koncernens såkaldte MQB-platform. Ved at bygge platformen i moduler kan den ”strækkes” til at passe flere bilstørrelser, så den bliver billigere at producere. I Golfens tilfælde øges akselafstanden med hele seks centimeter til gavn for pladsen i kabinen. Selve karrosseriet forlænges med 5,5 centimeter til 425 centimeter, hvilket er med til at øge bagagerummets kapacitet til ganske respektable 380 liter mod mere gennemsnitlige 350 liter i den nuværende Golf VI.
Samtidig har VW opfundet en ny måde at lave karrosseriet på, der både sænker vægten og øger styrken.
Ved at varme stålpladerne op til hele 950 grader, kan stålet strække og bøjes, så man kan øge styrken nogle steder og sænke vægten andre steder. Sammen med lettere motorer og elektronik betyder det, at Golf VII taber sig 100 kilo.
Godt for køreegenskaberne og ikke mindst økonomien. Da både benzin- og dieselmotorerne – alle med turboladere – har fået en overhaling, kører Golf VII i gennemsnit 23 procent længere på literen. Mindst tørstige benziner klarer næsten 21 km/l, mens mest økonomiske dieselmotor når op på hele 31 km/l.
”Hotspot”med opkobling til nettet
Indvendig er der angiveligt kælet for finish og materialer. Her er også plads til forbedring: Forgængeren, Golf VI, har fået en del kritik for diverse knirkelyde i kabinen, men alle paneler, overflader og sæder er nye i Golf VII. Informationsteknisk tager VW et tigerspring frem med mulighed for at lave ”hotspot” i bilen, så alle kan kobles på nettet i Golf VII via iPad eller smartphones. Andre tekniske nyskabelser er elektrisk p-bremse og et system, der automatisk bremser bilen i tæt bytrafik ved lave hastigheder.
Som noget nyt får VW Golf VII premiere over alt i verden 17. november – også i Danmark. Af samme grund er VW godt i gang med produktionen på fabrikken i Wolfsburg, så lagrene kan være fyldt op til den store G-dag. Derfor er det ganske imponerende, at der endnu ikke er sluppet billeder ud af bilen. Det sker først 4. september – hvilkenbil vender selvfølgelig tilbage med de første fotos, straks vi har dem.