De elektriske søsterbiler Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro kører ikke helt så langt på en fuld opladning som lovet. Målingerne viser sig at være udført forkert.
For nylig kunne både Hyundai og Kia med en vis stolthed fortælle, at de kraftigste udgaver af elbilerne Kona Electric (billedet) og e-Niro kunne køre henholdsvis 482 og 485 kilometer på en opladning. Vel at mærke efter den nye, realistiske WLTP-norm, hvilket matcher de store Tesla-modeller. De elektriske koreanere koster dog mindre end det halve – omkring 300.000 kroner – og har dermed markedets suverænt bedste forhold mellem pris og rækkevidde.
Det har de fortsat. Men både Hyundai og Kia har nu skruet lidt ned for rækkevidden. Det viser sig nemlig, at den uafhængige organisation, der har målt rækkevidden, har lavet en fejl. Under testkørslerne har bilerne kørt for længe i den såkaldte urbane cyklus. Og hvor bykørsel øger almindelige benzin- og dieselbilers forbrug, er det lige mad for en elbil, fordi de mange opbremsninger regenererer en del af bremseenergien og dermed øger rækkevidden.
Kan blive Årets Bil i Danmark
Nye målinger viser, at Hyundai Kona Electric får en rækkevidde på 449 kilometer efter WLTP-normen, mens Kia e-Niro klarer 455 kilometer på en opladning. Det gælder for modellerne med det store batteri på 64 kWh, mens udgaver med det mindre batteri på 39 kWh begge kører 289 kilometer.
Netop den imponerende lange rækkevidde har skabt massiv hype om de to koreanske elbiler, der kommer før lignende elbiler fra tyske bilgiganter som VW og Mercedes. Hyundai Kona Electric er med i opløbet om at blive Årets Bil i Danmark 2019. Selv om der først er premiere 12. januar, er bilen allerede prissat: 300.000 kroner rækker til Kona Electric med det store batteri og masser af udstyr. Det er en pris, der kun har været med til at øge forhåndsinteressen for det, der ser ud til at blive den første langtrækkende elbil til priser, hvor familien Danmark kan være med.