Leapmotor B10 er på størrelse med Skoda Elroq, men koster under 200.000, når den får premiere i november. Det flytter grænsen for elbiler i prisklassen.
Den bliver ikke Danmarks billigste elbil, men Leapmotor B10 flytter grænsen for, hvor meget elbil man kan forvente på det danske marked til prisen.
Når Leapmotor B10 får Danmarkspremiere 17. november begynder priserne nemlig lige under 200.000 kr. – helt præcist 199.990 kr. for basisudgaven med 160 kW (218 hk) og et 56 kWh-batteri, der giver 361 km rækkevidde. Udstyret kan ikke kaldes skrabet – bl.a. er varmepumpe, trådløs mobilopladning, 360-graders kamera, syv airbags og adskillige førerassistentsystemer standard.
Større end Elroq
Det overraskende – til prisen – er, at Leapmotor B10 er en velvoksen SUV. Med en længde på 452 cm er den tre cm længere end dansker-darlingen Skoda Elroq og byder også på god plads til hele familien, inklusive et stort bagagerum på 525 liter. Selv anhængertræk, der ikke altid er en selvfølge på kinesiske elbiler, er en mulighed. B10 må trække op til 750 kg på krogen.
Wismo Group, den danske importør af Leapmotor, lancerer da også B10 som ”hele Danmarks nye elbil”. Og rigtigt er det, at ingen andre elbiler tilbyder så meget plads til prisen, så her får Leapmotor nærmest markedet for sig selv.
De nærmeste konkurrenter bliver elbiler som Citroën ë-C3 Aircross til 200.000 kr. og BYD Atto 2 til 210.000 kr., men de er begge mindre og har kortere rækkevidde. En mere jævnbyrdig konkurrent bliver den mindste udgave af Skoda Elroq, der koster 250.000 kr. med mindre udstyr og motorkraft end Leapmotor B10.
Mere af det hele for 30.000 kr.
Vil du have længere rækkevidde og mere komfortudstyr som eljusterbare forsæder, varme i rattet, eldrevet bagklap og et større batteri på 67 kWh med 434 kilometers rækkevidde hedder udgaven Design og koster 30.000 kr. mere – 229.990 kr. Det er også en stærk pris. Til sammenligning koster en Skoda Elroq 60 med tilsvarende rækkevidde 265.000 kr.
Som priserne antyder, satser Leapmotor på lave priser – og lykkes med det, selv om bilerne fremstilles i Kina og derfor pålægges EU-told.

Leapmotor er endnu et ungt kinesisk bilmærke, der forsøger at erobre verden. Leapmotor har kun fremstillet biler siden 2019, men tidligere i år fremstillede mærket flere biler end hypede Kina-mærker som Xpeng og Xiaomi.
Stellantis ejer 20 pct.
At det er Wismo Group, der importerer bilerne til Danmark, er ingen tilfældighed. Wismo importerer i forvejen alle mærker fra den fransk-amerikansk-italienske Stellantis-koncern, der ejer 20 pct. af Leapmotor, der også vil begynde at fremstilles biler i Spanien næste år. Reelt kan det gøre biler som B10 endnu billigere, fordi Leapmotor så slipper for EU-told.
Selv om salget begynder om en måned, vides det endnu ikke, hvor mange forhandlere Leapmotor får herhjemme.
Lynanalyse: Leapmotor skærper priskrigen på elbiler
Prisbombe er et fortærsket udtryk, der lugter langt væk af clickbait. Men at man snart kan købe en mellemstor og veludstyret el-SUV for under 200.000 kr. i Danmark er en gedigen nyhed, der sagtens kan bære den sprængfarlige betegnelse – og for den sags skyld en gul ’breaking news’ bjælke.
Leapmotor er endnu et bevis på, at især kinesiske bilmærker fortsætter med at trykke priserne i bund på elbiler. Til gavn for danske bilkøbere, for al erfaring viser, at stort set alle andre mærker følger med ned i pris.
Inden vi helt falder i svime over Leapmotor B10, skal vi dog både prøve bilen og se, hvor helhjertet Wismo lancerer den i Danmark: Bliver det med en enkelt forhandler, som vi ser med andre opkomlinge som Nio og Firefly, eller tror Wismo så meget på det, at lanceringen reelt bliver landsdækkende?
Sagen er, at den skærpede konkurrence også er et udskilningsløb. Især mellem de nye kinesiske bilmærker, som der nu er omkring 20 af i Danmark. Der er ikke plads til dem alle, og derfor skal man lægge mærke til, om importørerne satser helhjertet og dermed tror på deres nye Kina-biler eller ej. Ellers risikerer man som forbruger at købe et bilmærke, der er væk igen om få år, med alle de udfordringer det kan give med reservedele og gensalgspris.