Stellantis satser på nyt svovl-batteri, der både halverer pris og ladetid og samtidig øger rækkevidden. Produktionen skal begynde i 2030.
Batterier er den dyreste komponent i elbiler. Det er også her, det største potentiale for forbedringer findes. Verden over forskes der i forskellige batterityper, der på samme tid kan nedbringe batteriets pris, vægt og ladetid og samtidig øge rækkevidden.
Nu meddeler Stellantis, koncernen bag mærker som Citroën, Peugeot, Opel og Fiat, at de satser på litium-svovl batterier. Det sker i et samarbejde med amerikanske Zeta Energy, der skulle være langt fremme med litium-svovl teknologien.
Umiddelbart er der mange fordele ved batterier med litium-svovl kemi i stedet for de kendte litium-ion batterier: Svovl er let tilgængeligt, og litium-svovl batterier har ikke brug for sjældne metaller som kobolt, grafik, mangan og nikkel. Tværtimod vil Zeta Energy bruge forskellige affaldsprodukter fra industrien og metan til fremstillingen. Det gør litium-svovl batterier meget billigere – Stellantis taler om en halvering af prisen sammenlignet med litium-ion batterier.
Da der ikke bruges sjældne metaller, kan batterierne fremstilles i eksisterende fabrikker i Europa og USA uden behov for import af metaller eller andre komponenter.
Samtidig er et litium-svovl batteri væsentligt lettere og kan lynlade op til 50 pct. hurtigere.
”Gamechanger”
”Banebrydende batteriteknologi som litium-svovl kan støtte Stellantis’ mål om CO2-neutralitet i 2038 og samtidig give vores kunder optimal rækkevidde, præstationer og pris,” siger Stellantis om satsningen på den nye batteriteknologi.
I en pressemeddelelse kalder koncernen, der er Europas næststørste bilproducent efter VW, også litium-svovl batterier for en ”gamechanger”, der på ”dramatisk vis” kan forbedre præstationer og omkostninger for elbiler.
Det lyder jo lovende. Men selv om Stellantis lover, at produktionen af det første litium-svovl batteri begynder i 2030, skal koncernen og Zeta Energy knække en kendt nød ved teknologien.
Slides hurtigt
Litium-svovl batterier er ikke en ny opfindelse. Når den endnu ikke har fundet vej til elbiler, der skal lades mange gange over 10-12 år, skyldes det netop en udfordring med gentagne opladninger. Opladning slider uforholdsmæssigt meget på et litium-svovl batteri, der derfor relativt hurtigt mister kapacitet.
Den egenskab er kendt og skal altså løses, før Stellantis kan sætte batterierne i serieproduktion. Nærlæser man meddelelsen fra Stellantis og Zeta Energy, taler de da også om ’potentiale’ og at det er ’målet at udvikle avanceret batteriteknologi’ i fællesskab.
Prøver også med solid state
At teknologien endnu ikke er 100 pct. køreklar understreges af, at Stellantis også udvikler på de meget omtalte solid state – på dansk faststof – batterier.
Her er Stellantis angiveligt langt fremme. I 2026 sender koncernen et antal af ’muskelbilen’ Dodge Charger (foto) på gaden i et pilot-projekt for den nye batteriteknologi.