VW ID. Polo kommer med fire forskellige motorydelser og to batteristørrelser. Skiftet til forhjulstræk øger pladsen og holder prisen nede.
VW er i gang med et langt indløb til næste års vel nok mest hypede elbil-nyhed - den kommende ID. Polo, der skal koste under 200.000 kroner og gøre elbiler tilgængelige for det brede flertal.
Frem mod verdenspremieren i april, slipper VW små nyheder løs om bilen. Senest i dag, hvor der er spændende nyt om den grundlæggende teknologi som motorer, batterier og platform.
Fra 85 til 166 kW
Fra debuten vil bilkøberne kunne vælge mellem tre forskellige motorer: 85 kW (116 hk), 99 kW (135 hk) og 155 kW (211 hk). Sidst på året følger den kraftigste med 166 kW (226 hk), der er forbeholdt topmodellen ID. Polo GTI.
De to svageste motorer til ID. Polo leveres som standard med et 37 kWh (netto) batteri af LFP-typen (litium jern fosfat). Ud over at være billige, udmærker LFP-batterier sig ved at være solide og i stand til at lade til 100 procent, uden at det øger sliddet.
Til gengæld lynlader de ikke specielt hurtigt. Det gælder også i ID. Polo, hvor max-effekten bliver på 90 kW. VW opgiver endnu ingen lynladetid for LFP-batteriet, men i betragtning af den beskedne størrelse bør 10-80 procent kunne klares på under en halv time.
Op til 450 km
Med de to kraftigste el-motorer har ID. Polo et NMC-batteri (nikkel mangan kobolt) på 52 kWh (netto). Ifølge VW giver det op til 450 km rækkevidde, mens lynladning sker ved op til 130 kW. Også her forventer vi en ladetid fra 10-80 procent omkring eller lige under 30 minutter. NMC-batteriet leveres af VW’s egen PowerCo batterifabrik.
VW opgiver ingen rækkevidde for det meget beskedne LFP-batteri, men skal det følge konkurrenter som basisudgaverne af BYD Dolphin Surf, Renault 5 og Hyundai Inster til dørs, kommer den til at ligge lidt over 300 km.
VW fortæller også mere om den MEB+-platform, som ID. Polo benytter. Som navnet antyder, er den en videreudvikling af den MEB-platform, som VW bruger til alle sine elbiler i dag.
Let og effektiv
Den helt store forskel er skiftet fra bag- til forhjulstræk. Elmotor og den tilhørende elektronik er samlet i bilens front, hvilket sparer plads, vægt og omkostninger. Ifølge Hvilkenbils oplysninger gør det ID. Polo til VW’s letteste og mest effektive elbil, der angiveligt kommer under 1.550 kg.
En af forklaringerne er, at PowerCo batteriet er af den såkaldte cell-to-pack type, hvor batteriet er en del af bilen. Det er altså ikke opbygget i moduler, hvilket er med til at øge energitætheden med 10 procent og samtidig reducere vægt og omfang. Ulempen er, at der ikke kan skiftes enkelte moduler, hvis der opstår fejl på batteriet. Om VW vil være i stand til at udskifte eller reparere de enkelte battericeller, fortæller VW ikke noget om.
Andre elbilproducenter som BMW og BYD, der arbejder med cell-to-pack, lover i stedet at de fremover kun vil fremstille “fejlfrie” batterier. Det er også en måde at adressere udfordringen med defekte celler på - omend også et ambitiøst løfte at udstede.
Bedre plads
Trods en kompakt længde på 405 cm betyder skiftet til forhjulstræk, at ID. Polo bliver 19 mm længere indvendig. Det kan oversættes til mere benplads på bagsædet.
Kabinen er også bredere og der er mere loftshøjde. Bagagerummet vokser hele 24 procent sammenlignet med den fossile Polo – fra 351 til 435 liter. Med bagsæderyglænene foldet ned stiger bagagekapaciteten til 1.243 liter mod 1.125 liter i Polo med benzinmotor.
Softwaren får også et løft med næste generation assistentsystemer. Det gælder blandt andet en markant forbedret Travel Assist, der kombinerer den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten til at kunne foretage assisterede vognbaneskift på motorveje. Systemet kan også for første gang genkende trafiklys og stopskilte.
Flere fysiske knapper
Endelig får ID. Polo en lille retro-nyhed, der er efterspurgt af mange: Modsat de nuværende ID-biler, får den elektriske Polo langt flere fysiske knapper og greb, der skal lette betjeningen. Vi slipper også for at betjene fire elruder ved hjælp af to knapper. På den måde har VW lyttet til kunderne kritisk af bl.a. ID.3 og ID.4.
Efter verdenspremieren til april bliver der åbnet for bestillinger i maj. De første ID. Polo lander hos de danske forhandlere til september. Stol trygt på, at der kommer flere nyheder om den elektriske folkevogn inden da.
Fakta: VW ID. Polo
Fem-dørs elektrisk hatchback med forhjulstræk.
Længde/bredde/højde: 405/182/153 cm
Akselafstand: 260 cm
Batteri: 37 eller 54 kWh
Rækkevidde: Op til 450 km
Motorer:
85 kW (116 hk)
99 kW (135 hk)
155 kW (211 hk)
166 kW (226 hk)





