Michael Jakobsen er blandt Danmarks største forhandlere af let brugte Ford. I dag sælger han udelukkende elektriske Mustang Mach-e.
I 20 år har Michael Jakobsen været en af Danmarks største forhandlere af brugte Ford. Fra forretningen i Haarup øst for Silkeborg har han solgt brugte Ford til kunder i hele Danmark, når familien eller firmabilisten skulle have en Mondeo, S-Max eller Kuga med få kilometer på tælleren. Gerne med dieselmotor, der kunne trække campingvognen ned gennem Europa på bilferien.
I dag dufter der hverken af benzin eller diesel i forretningen, og du lytter forgæves efter lyden af den V6-motor, som Ford solgte langt op i 00erne. Du kan heller ikke vælge mellem flere Ford-modeller, for der findes kun én model i udstillingslokalet. Elbilen Mustang Mach-e. Dem er der til gengæld mange af. Typisk en 20-25 stykker, hvilket gør Michael Jakobsen til en af Danmarks største Mach-e forhandlere.
Kunderne vil have elbiler
Michael Jakobsen et eksempel på den enorme omstilling, der lige nu foregår i bilverdenen og rammer alle fra forhandlere til forbrugere. Biler med benzin- eller dieselmotor er på vej ud. Elbiler er på vej ind. Nu har Michael Jakobsen taget konsekvensen.
”I min butik sælger vi kun elbiler. Det er det, kunderne vil have. Sådan er tiden – og det bliver kun mere og mere tydeligt,” siger Michael Jakobsen.
Vokset op med Ford
Egentlig er han selv af den gamle skole, der er vokset op med ’rigtige’ biler med lyde, lugte, manuelle gearskift og gerne seks cylindre. Michael Jakobsens far havde en Ford Capri – datidens folkelige sportsvogn – og det var begyndelsen til en livslang passion for Ford.
Passionen blev også en forretning. Langt uden for Silkeborg har Michael Jakobsen i årtier været kendt som specialisten med Danmarks måske største og bedste udvalg af let brugte Ford. Især de modeller, som passede til tiden. Engang var det Mondeo stationcar og MPVen S-Max med plads til hele familien. Så skiftede bilmoden og alle ville have SUVen Kuga. Først med dieselmotor. Senere som ladehybrid med mulighed for at køre delvist på el.
”Vi har hele tiden reageret på markedet. For få år siden havde vi kun Kuga med dieselmotorer i forretningen. I 2021 skifter vi til Kuga som ladehybrid fordi nye afgiftsregler betød, at man går væk fra diesel og over til hybrider med meget lav registreringsafgift. Du får simpelthen meget bil for pengene, og Ford Kuga er en meget vellykket hybrid, som blev – og stadig er – meget populær på det danske marked,” fortæller Michael Jakobsen.
Tesla har forandret markedet
Men i begyndelsen af 2023 sker der noget, der igen forandrer bilmarkedet. Fra den ene dag til den anden sætter Tesla priserne på Model 3 og Y ned med en fjerdedel.
”Det er skelsættende. Markedet følger med ned i pris. Pludselig er en Ford Kuga ladehybrid ikke længere interessant, fordi du kan få en elbil til samme pris. Så vi begynder også at skifte til elbiler.”
For Michael Jakobsen er omstillingen ret ligetil. Han sælger kun Ford, og da Ford kun har én elbil i programmet, er det den, der rykker ind i forretningen i stedet for Kuga. Det er forklaringen på, at der nu kun findes Mustang Mach-e fra væg til væg i udstillingslokalerne.
Men der er flere modeller på vej. Ford har netop lanceret den lidt mindre Explorer, og snart får den følgeskab af en sporty coupé-udgave. Den hedder i øvrigt Capri, og så er ringen sluttet for Michael Jakobsen.
Han tygger dog stadig på, om en elbil i højbenet SUV-design egentlig kan hedde Capri, men tænker, at yngre kunder er ligeglade. I øvrigt er han glad for at sælge elbiler og kunderne er begejstrede for Mustang Mach-e.
”Der er ikke meget reparation på elbiler, og de er billige i drift. Kunderne kan lide Mach-e fordi den egentlig ikke ligner en elbil, men bare er en flot bil. De sætter også pris på, at den er anderledes end en Tesla og ikke nøjes med én skærm, men har to displays. Og så sætter de pris på, at jeg har et stort udvalg i alle mulige farver,” siger Michael Jakobsen og peger på to solsikkegule Mach-e.
Udviklingen kan ikke stoppes
De fleste Mach-e er hentet i Tyskland – enten direkte hos Ford eller autoriserede Ford-forhandlere. Bilerne er som regel ét år gamle og har kørt mellem 10.000 og 20.000 km. Alt efter udstyr og variant koster de mellem 300.000 og 400.000 kr. inklusive udvidet garanti, der typisk er på tre år. Det er mere end de to år, som Ford yder på en fabriksny Mach-e i Danmark.
”Men det gør kunderne faktisk ikke så meget op i. De har læst godt op på Mach-e hjemmefra og ved en masse,” fortæller Michael Jakobsen.
Han giver dog gerne kunderne et par gode råd med på vejen. For eksempel anbefaler han at vælge udgaver med lang rækkevidde. Han kan også formidle en ladeløsning, så kunderne ikke skal spekulere på den del af omstillingen til elbiler.
Bekymringer om rækkevidde spiller stadig en rolle. Men det er snart fortid, mener Michael Jakobsen:
”Om 5-10 år kører elbiler endnu længere og kan lade endnu hurtigere. Der er ikke noget alternativ til elbiler. Der er allerede stor interesse for dem, og den bliver kun større. Det er en udvikling, der ikke kan stoppes.”