Minibilen Opel Adam skal konkurrere med små og smarte livsstilsbiler som Fiat 500 og Mini. Officiel premiere til september – indtil da er der dømt tegneserie-markedsføring…
Opel bryder med adskillige fordomme og forventninger med deres kommende minibil. Modsat rygterne kommer den hverken til at hedde Junior eller Allegra, men derimod Adam. Dermed bliver bilen den første Opel i lang tid med et navn, der ikke ender på A – som Corsa, Astra eller Insignia. Navnet er i øvrigt – meget passende i et år, hvor Opel fejrer 150 års jubilæum – en hyldest til mærkets grundlægger, Adam Opel.
Adam bliver også alt andet end typisk Opel-fornuftig.
Ifølge fabrikken bliver Adam ”muskuløs, sjov og sej” – en ægte livsstilsbil, der skal tage kampen op med citysmarte storsælgere som Fiat Panda og Mini.
Derfor kommer Adam i første omgang kun med tre døre, men også med en nærmest uendelig udstyrsliste, der skal gøre det nemt for køberne at skabe deres helt personlige Adam.
Endelig forsøger Opel sig med en ny og ungdommelig markedsføring af bilen i form af en tegneserie – se herunder og øverst på siden.
Delvist kinesiske motorer
Opel Adam bliver 3,7 meter lang og altså mindre end Corsa og den højloftede Opel Agila, der ikke længere sælges i Danmark. Teknikken er dog baseret på stumper fra både Corsa og Chevrolet Spark, som Opel har adgang til via General Motors koncernen, der ejer Opel og Chevrolet. På længere sigt skal Adam muligvis danne basis for en mere fornuftspræget – og billigere – minibil, der får fem døre og skal konkurrere med VW up! og co.
Benzinmotorerne bliver under alle omstændigheder helt nye og er udviklet i samarbejde med Opels kinesiske partner, Shanghai Automotive. Faktisk er der to: En 1,0 og en 1,4. Hvad de yder og hvor langt de kører på literen, ved vi først, når Opel Adam får officiel verdenspremiere på septembers biludstilling i Frankfurt. Bilen kan formentlig købes i Danmark omkring årsskiftet.