Opel brygger en frisk Mokka

Opel Mokka-e giver rabat på Mokka-e fordi der er et facelift på vej. Det gør den smarte crossover til et fair tilbud.
Opel viser 2. generation af Mokka. Den kompakte crossover lancerer ny designretning og kommer både som ren elbil og med benzin- og dieselmotorer.

Opel har brygget en frisk Mokka. Og selv om der ikke er tale om kaffe, men anden generation af mærkets kompakte crossover, skal Mokka II nok få os til at vågne op. Nyheden introducerer nemlig en ny designretning for Opel, som vi fremover kommer til at se på alle mærkets modeller.

Den nye stil er mest tydelig på bilens front med lygter, kølergrill og logo integreret i én, samlet flade. Opel kalder den let retro-agtige stil for ’Vizor’, og den er med til at give i hvert fald Mokka II et væsentligt bredere og mere dynamisk look. Faktisk er bredden kun øget med en enkelt cm, men proportionerne med hjul helt ude i hjørnerne og korte udhæng ændrer fuldstændig bilens udtryk. Tricket med sortmalet tag og motorhjelm ’trykker’ også Mokka tættere på asfalten.

Mokka
Mokka II ser væsentligt bredere ud end sin smalskuldrede forgænger.

Den nye Mokka er 13 cm kortere end forgængeren, så længden nu er kompakte 415 cm. Akselafstanden er dog bevaret, så det ikke indskrænker pladsen på bagsædet. Bagagerummet bliver kun en smule mindre – fra 356 til 350 liter.

Tysk design – fransk teknik

Teknisk er Mokka II også helt anderledes end den oprindelige Mokka. Forgængeren stammede fra tiden med amerikanske General Motors som ejer. Siden har franske PSA overtaget Opel. Derfor står Mokka II på den såkaldte CMP-platform, der også danner basis for biler som Peugeot 208 og 2008.

CMP-platformen er en ægte tre-i-én, der gør det muligt at lægge både batterier og elmotor eller benzin- eller dieselmotorer i Mokka II. Faktisk lanceres nyheden som ren elbil med tilnavnet e. Senere følger udgaver med benzin- og dieselmotorer, som vi forventer alle kommer fra PSA. Mokka-e får samme el-teknik som vi kender fra Peugeot 208-e med 100 kW (136 hk) og en rækkevidde på godt 320 km. Ladetiden bliver relativt hurtigt med en indbygget lader på 22 kWh og mulighed for lynladning med 100 kWh. Sidstnævnte gør det muligt at fylde 80 procent strøm på batteriet på en halv time.

Fuld digital instrumentering bliver standard. Her er vi ombord i den elektriske udgave uden gearstang.
Digitale instrumenter

Indretningen bærer også præg af nytænkning hos det tyske traditionsmærke. Instrumenteringen bliver fuldt digital som standard. Bag rattet med en 12 tommer skærm, mens skærmen til radio, ventilation og apps i midterkonsollen bliver enten syv eller 10 tommer bred. Midterskærmen er vinklet kraftigt ind mod føreren. I modsætning til de franske søsterbiler, holder fast Opel i fysiske knapper og greb til styring af lydstyrke og temperatur. Og tak for det – vi slipper helst for at trykke os gennem flere skærmbilleder for at skrue op for varmen.  

Mokka II ligner med andre ord den mest spændende Opel-nyhed i mange år. Men liebhavere må væbne sig med tålmodighed. Mokka-e kommer næppe til Danmark før begyndelsen af næste år og først senere følger den traditionelle og billigere udgaver med forbrændingsmotorer.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here