Opel viser cabriolet-udgaven af Astra med det nye navn Cascada. Taget er også nyt – Opel Cascada får klassisk stofkaleche, der er lettere og hurtigere end stålfoldetag.
Opel letter i enhver forstand på den bløde hat med nyheden Cascada. Hvor forgængeren Astra Twin Top havde et avanceret, men også tungt og kompliceret stål-foldetag, vender Opel tilbage til den klassiske stofkaleche med Cascada. Stof er ikke så helårsdueligt som stål, men det er lettere, billigere og kører væsentligt hurtigere op og ned: Blot 17 sekunder tager det for Cascada at klæde om til solskin eller regnvejr. Bliver man overrasket af en sommerbyge, kan stofkalechen endda klappes op med hastigheder op til 50 km/t.
Netop vægt og pris har formentlig spillet en stor rolle under udviklingen af Opel Cascada. Forgængeren Astra Twin Top var på mange måder en særdeles vellykket cabriolet i en tid, hvor stålfoldetag var hotteste mode inden for åbne biler. Men vægten lagde en dæmper på køreglæden og taget fyldte det meste af bagagerummet, når det var slået ned. I Cascada er der plads til anderledes brugbare 280 liter i topløs tilstand – og hele 350 liter med taget oppe.
Endelig har kriseramte Opel brug for at sænke omkostningerne, og en stofkaleche er væsentligt billigere end stålfoldetag. Om det så udmønter sig i lavere priser for Cascada-købere eller øget profit for Opel, ved vi først, når Opel sætter pris på nyheden. Det sker måske først umiddelbart før dansk salgsstart i løbet af foråret. Med tanke på forgængerens rimelige priser har Opel Cascada dog muligheder for at blive lidt af en folke-cabriolet. Billig bliver den næppe, men vi tipper priser, der sender den tyske åbenbaring under konkurrenter som VW Beetle og VW Golf Cabriolet.
Designet er trumf for Opel
En anden væsentlig fordel ved stofkaleche, er mulighederne for at formgive taget. Og her sætter Cascada en fed streg under, at Opel i stigende grad rimer på vellykket design.
De fleste cabriolet udgaver ser kun elegante ud med taget nede, men vi har gjort os ekstra anstrengelser for, at Cascada ser smart ud, uanset om taget er oppe eller nede”, forklarer Malcolm Ward, ansvarlig for udvendigt design hos Opel.
Designet bygger videre på den 3-dørs Astra GTC, men faktisk er det kun interiøret, der går direkte igen fra Astra – Cascadas karrosseri er helt sit eget. Motorerne kender vi fra Astra. I første omgang kan vi vælge mellem to 1,4 liters turbobenzinmotorer med enten 120 hk eller 140 hk samt en 2-liters dieselmotor på 165 hk. En nyudviklet turbobenzinmotor på 1,6 liter med direkte indsprøjtning yder 170 hk, men kører 13 procent længere på literen. Senere følger kraftigere motorer både med diesel og benzin.