Hvilkenbil’s redaktør Jens Velling blogger om Opel’s plan om nye investeringer, der skal øge salget og endelig vende milliardunderskud til plus. Men Opel mangler noget andet end penge…
Tidligere på ugen gav General Motors grønt lys til en midtvejsplan, der skal pumpe endnu flere penge i ”Generalens” underskudsplagede europæiske mærke, Opel.
Der er tale om en fire-års plan, der indebærer massive investeringer i nye modeller, øget eksport til vækstmarkeder som Kina, Rusland og dele af Mellemøsten, dybere samarbejde med Peugeot/Citroën, men også besparelser på materialer og udviklingsomkostninger. Det sidste er helt afgørende, for Opel giver fortsat drønende underskud. Sidste år blødte mærket omkring 4,5 milliarder kroner på bundlinien, året før var underskuddet på hele 10 milliarder.
I forbindelse med offentliggørelsen af planen udtalte Opel-boss Karl-Friedrich Stracke, at man vil ”justere” priserne og ændre mærkets ”branding”. Hvad det betyder, ønskede Stracke dog ikke at uddybe. Ærgerligt, for efter denne signaturs mening bunder alle Opels problemer nemlig i mærkets mangel på et stærkt brand – eller på mere mundret dansk: Opel mangler en identitet og et stærkt salgsargument overfor køberne.
Forstå mig ret. Som gammel Opel-ejer har jeg kæmpe respekt for det tyske bilmærke. Opel laver biler gennemsyret af tysk snusfornuft og logiske løsninger. Jo længere du kører i den tyske “blitz”, desto mere pris sætter du på den ingeniørkunst, der ligger bag den.
Men det er samtidig Opel’s problem. Mærket har svært ved at tiltrække nye kunder. Bevares, nuværende modeller som Corsa, Astra, Meriva og især Insignia har fået væsentligt mere appeal, særligt designet har flyttet sig langt væk fra det fortærskede ”blød hat og cigar” image, som har fulgt Opel i årtier.
Men Opel mangler fortsat en god historie – dén fortælling, der får kunderne til at vælge Opel frem for konkurrenterne.
Tænk på de nærmeste konkurrenter. Alle som én får de os til at tænke på en bestemt kvalitet: Ford kører godt, Toyota går aldrig i stykker, Honda er japansk high-tech, VW er tysk kvalitet, Skoda er en prisbillig VW, Hyundai er endnu billigere og dét med garanti… Pyt med, om historien holder – det afgørende er, at konkurrenterne har et stærkt budskab, som flertallet af bilkøberne tror på.
Hvad forbinder du med mærket Opel? Tjah, bum bum… Ikke så meget, vel? Vi skal tilbage til 70ernes Rekord og Manta, før vi støder på Opel-modeller med en identitet stærk nok til at vække respekt og begejstring.
For Opel er det sikkert rart med flere penge og moralsk opbakning fra General Motors. Det er også opløftende at høre, at de gode folk i Rüsselsheim har en plan. Men det afgørende for Opel er, at planen indeholder en pointe: Den, der endelig giver dig og mig et klart bud på, hvorfor vi skal købe en Opel i stedet for en Toyota, Ford eller VW.
Det er da Opel. der er tysk kvalitet og ikke VW som bør løbe med den. Hvordan kan man være så længe om at se hvad der sker? Er det ikke Passaten, der skal sandblæses?
Men det er vel også ok at køre i så meget andet end Opel. Bare ikke i biler fra Frankrig og Italien, og fra andre asiatiske lande end Japan. Ja, så er der vel også nogle østbiler, som jeg ikke gider. Og store US cars.
Jo, Opel mangler lige det sidste, for at man straks køber en. Der mangler benplads bag i i de fleste modeller. Der er for megen dækstøj i de fleste modeller. Især Insigna. Der mangler mere interessante benzinmotor i alle modellerne.
Men samle kvaliteten er super, og de ser rigtigt fine ud. Så kom nu lige med det sidste Opel…
Ja nu kommer Opel så med nye motor og snart nye automatgearkasser, og der bliver taget på dæk støj problemet i den nye Insignia, jo nu er vi ved at være der!