Faceliftet Opel Insignia kører op til 27 km/l med nye dieselmotorer. Priserne begynder ved 300.000 kr. for private, men Opel satser også på lave leasingpriser.
Når den faceliftede Opel Insignia får Danmarkspremiere 26. oktober bliver det med de klassiske løsninger på midtvejskrisen for en bilmodel: En skønhedskur, der omfatter et bredere smil på kølergrillen, nye forlygter, baglygter med moderne LED-teknik og et instrumentpanel, der har fået ryddet op i skoven af knapper. I topmodellerne er der endda blevet plads til en 8-tommer stor trykfølsom skærm, der bl.a. styrer navigation.
Med fem år på markedet siden introduktionen er Opel Insignia i bil-forstand midaldrende. Derfor har den også været en tur i fitness-centret, hvor den er strammet op med nye støddæmpere, krængningsstabilisatorer og servostyring. På den måde hævder Opel, at både komfort og feedback fra styretøjet er forbedret – to kritikpunkter af den ”gamle” Insignia.
Det er klassisk modelpleje. Men den afgørende nyhed i Opel Insignia vs. 2.0, er at der er en ny generation af dieselmotorer på vej. Den tunge Insignia gør sig nemlig bedst med en bomstærk oliebrænder under hjelmen, men har lidt under et noget bedaget udvalg af dieselmotorer.
Med en ny motorgeneration er den udfordring løst. Desværre sker det først i løbet af 2014, når Insignia kommer med en 1,6 liters diesel med 138 hk, der senere igen kommer i større og endnu kraftigere versioner. I første omgang må vi altså “nøjes” med 120- og 140-hestes udgaver af den gamle 2-liters dieselmotor, der nok engang er blevet fintunet for at forbedre brændstoføkonomien: Hele 27 km/l klarer begge motorer nu i snit – det svarer til et beskedent CO2-udslip på 99 gr. pr. km.
Dermed bliver dieseludgaverne af den faceliftede Opel Insignia firmaklassens mest brændstoføkonomiske. Ikke uvæsentligt i en tid, hvor mange firmaer har en politik, der dikterer firmabiler med lavest muligt CO2-udslip.
Priserne er der ikke ændret væsentligt ved. De private bilkøbere kan begynde med 304.000 kr. inkl. lev. for en sedan- eller hatchback-udgave af Insignia med Edition udstyr og Opels velkendte 1,4 liters turbobenziner med 140 hk.
Samtidig fortsætter Opel med aggressive leasingpriser: Beskatningsværdien af førnævnte indstigningsmodel bliver 256.000 kr., mens skatteværdien af den populære stationcar-udgave Sports Tourer med 140 hestes diesel og masser af udstyr bliver favorable 296.000 kr.
Mere info og flere billeder af den faceliftede Opel Insignia her.