Over 17.000 danske Kuga-ejere skal på værksted. En kortslutning kan få batteriet på deres Ford Kuga PHEV til at bryde i brand.
En fejl på Ford Kuga i opladningshybridens højspændingsbatteri kan føre til en kortslutning, og i uheldigste fald kan bilen bryde i brand. Det er den seneste tid sket fire gange i Europa. Derfor får 17.214 danske Kuga-ejere i disse dage et brev fra Motorstyrelsen. På europæisk plan er der tale om en tilbagekaldelse af 165.800 biler.
Af brevet til de danske Kuga-ejere vil det fremgå, at de ikke må oplade bilens batteri. Bilen må desuden kun benyttes i det køreprogram, der hedder “Auto EV-mode”. Det program skal aktiveres manuelt ved hver start. Hvis man følger anvisningerne, er der ingen fare.
Teknikere på overarbejde

Ford har umiddelbart ingen løsning på problemet og er i fuld gang med at finde en løsning. Den nødvendige software ventes klar i andet kvartal, og til den tid vil Ford-ejerne igen få et brev fra Motorstyrelsen via e-Boks, hvor de vil blive bedt om at bestille tid på værkstedet for at få opdateret bilens software.
I det brev, som nu bliver sendt ud, står der:
“I tilfælde af en intern kortslutning i højspændingsbatteriets celle vil du få vist meddelelsen “Stop sikkert nu” samt et advarselsikon i instrumentgruppen. Du kan også opleve tab af drivkraft, hvilket øger risikoen for en ulykke. Du vil fortsat have adgang til 12-volts (V) tilbehør, styretøj og bremsekontrol. Du kan også opleve, at batteriet udsender varme, hvilket potentielt kan føre til brand i køretøjet, og dermed en øget risiko for skader.”
Indtil Fords teknikere har fundet den rigtige software-løsning, er det “vigtigt, at man følger anvisningerne … Det ændrer ikke på, at det er generende ikke at kunne oplade sin bil og køre på el”, siger Lone Otto, områdechef i FDMs tekniske rådgivning, til fdm.dk.
Gavekort til benzin
Ford Kuga-opladningshybriden havde i 2020 et tilsvarende problem. Heller ikke dengang måtte Kuga-ejerne – dengang 4.362 – oplade deres biler. Et antal Kuga-købere fik udskudt leveringen af deres biler, og løsningen på problemet blev, at hele højvoltsbatteriet måtte udskiftes.
Inden man fandt frem til den løsning, gik der en rum tid, og Ford Danmark valgte i efteråret 2020 at give samtlige berørte Kuga-ejere, som altså kun måtte “tanke” deres bil med benzin, et gavekort på 3.700 kroner til benzin.
Ford Kuga har i flere år været den mest solgte opladningshybrid i Danmark. I 2024 købte 1.626 danskere en, og i alt kører der flere end 16.000 Kuga-opladningshybrider rundt med danske nummerplader.
Af redaktionen