Paven har fået ny bil. Katolikkerne og alle andre kan glæde sig over, at paven er på klimaets side: Bilen er en elbil og en Mercedes-topmodel.
Den katolske kirkes overhoved, pave Frans, har netop fået ny bil. Og ikke en hvilken som helst af slagsen. Pavens nye ekvipage er nemlig både en elbil og tilmed en af det tyske mærke Mercedes’ absolutte topmodeller: G 580.
Den elektriske Geländewagen er som alle tidligere pavemobiler ombygget, så Vatikanstatens leder og verdens knap 1,4 millioner katolikkers åndelige overhoved kan sidde bekvemt og ophøjet bagi bilen.
Pavemobilet bliver blandt andet benyttet, når Hans Hellighed kører rundt på Peterspladsen i Rom og vinker til og velsigner sin menighed.
Den ombyggede G 580 EQ Technology blev ved en mindre ceremoni overbragt paven af Mercedes-topchef Ola Källenius. Den 87-årige pave tog imod bilen siddende i kørestol – pave Frans’ helbred er ikke helt godt. Tidligere i år var han indlagt og blev behandlet for bronkitis.
Enormt batteri til tre ton firehjulstrækker
Den elektriske Geländewagen har et batteri på 116 kWh, og de to elmotorer yder tilsammen 432 kW (svarer til 587 hestekræfter). Momentet er mægtige 1.164 Newtonmeter. I den civile udgave af G 580 er rækkevidden maksimalt 473 km, og ladeeffekten er 200 kW. Forbruget på den godt og vel tre ton tunge firehjulstrækker angives til lige i underkanten af 3,3 km/kW (30 kWh/100 km).
Pavemobilet har ikke noget tag fra B-stolpen og bagud, men et aftageligt tag af plexiglas er tilpasset, så paven kan sidde i beskyttelse. Ikke beskyttet mod mordforsøg, som mange fejlagtigt tror, men i ly for vind og vejr. Pavemobilets tag er nemlig ikke længere af skudsikkert materiale, som det var i årene efter attentatet på pave Johannes Paul den 2. i 1981.
Paven lod sig befordre i en Fiat Campagnola, da han blev udsat for et skudattentat på Peterspladsen i Rom. Johannes Paul den 2. overlevede, men som en konsekvens af attentatet var det næste pavemobil en skudsikret Mercedes G-Klasse. En bil, som paven året forinden havde ladet sig transportere i, da han besøgte Tyskland.
En Dacia i pave Frans’ vognpark
Argentinske pave Frans med det borgerlige navn Jorge Mario Bergolio efterfulgte i 2013 pave Benedikt den 16. Frem til netop 2013 var Mercedes blandt leverandørerne af biler til Vatikanstaten, men pave Frans valgte i sine første år en lidt mere ydmyg tilgang til vognparken.
I begyndelsen forlød det blandt andet, at han kørte inkognito rundt i Rom i en Renault 4 fra 1984. Blandt hans officielle pavemobiler var eksempelvis en Isuzu pickup og en Kia Sedona. Og i 2017 markedsførte paven Fiat, da han under et besøg i USA blev transporteret rundt i en Fiat 500L.
I 2019 var pavemobilet en Dacia Duster, men så kom det klimabevidste for alvor ind i den katolske kirke, da paven opgraderede til brintbilen Toyota Mirai.
Som en lille kuriøs krølle på halen indgik danske Henrik Fisker i 2021 en aftale med paven om at levere sin elbil Fisker Ocean som ny pavemobil. Leverancen skulle finde sted året efter. Om den rent faktisk blev leveret, har det ikke været muligt for Hvilkenbil at få bekræftet.
Af redaktionen
Tænk, anede ikke man kunne få en elektrisk geländewagon… det gav anledning til at læse en anmeldelse og se fx at den har tank mode (dreje om egen akse) og har en fjollet boks i stedet for et hjul på bagsmækken