Autograf – hvilkenbil’s redaktør Jens Velling blogger om biler
Har lige afleveret en Peugeot 508 SW 1,6 diesel efter 1.500 kilometers testkørsel. I betragtning af, hvor overlegent velkørende forgængeren 407 var, er 508 en gedigen overraskelse.
Alt er strammet op på 508: Designet, affjedringen og måske også omkostningerne. I hvert fald er 407s avancerede undervogn afløst af en mere enkel konstruktion, som man også kender fra konkurrenter som VW Passat, Ford Mondeo og Opel Insignia. Og ja, rigtigt gættet; Peugeot 508 ligner ikke bare de tyske rivaler, men kører også mere som dem: Ikke så suverænt komfortabelt som sin forgænger 407, men mere stålsat og målrettet, lidt stiv i betrækket, men altid kompetent. Til gengæld slipper vi for 407-unoder som det trange bagsæde og en frontspoiler, der skraber mod alt fra kantsten til fartbump. Selv kabinen har fået tydelig tysk accent med sin logiske betjening og fuldfede finish i nøgterne koksgrå nuancer. I Danmark markedsføres 508 da også som en ”tysker”, der tilfældigvis er fremstillet i Frankrig.
Er det så et godt argument for 508? Ja, det holder og heri består overraskelsen:
Umiddelbart vil jeg altid foretrække den ægte vare; enten fransk komfort eller tysk bankboks-fornemmelse. Peugeot placerer ikke desto mindre 508 mellem de to berømte stole uden at få den franske popo på komedie.
508 ligner og opleves som en af de tyske konkurrenter, tilsat en knivspids af to ingredienser, vi normalt forbinder med franske bilmærker: Mere komfort til lavere pris. Godt hjulpet af en lav gearing puster den velprøvede 112 hestes diesel tilstrækkeligt liv i den store 508’er samtidig med at prisen holdes nede på rimelige 360.000 kr. Vel at mærke med alt i udstyr som panoramaglastag, klimaanlæg og fartpilot. Det er rigtigt meget bil for pengene. Især når man sammenligner 508 med de tyske konkurrenter, som den pludselig ligner til forveksling.
Læs testen her.