Peugeot klapper i

Peugeot skal spare, og det går ud over CC-modellerne med mekanisk foldetag. Men der er måske en lille åbning for flere biler med luft til løvepelsen…

‘Back in the race’ hedder Peugeots strategi, der skal skære i det franske bilmærkes omkostninger, øge indtjeningen og på sigt sikre fabrikken overlevelse og selvstændighed.

Betegnelsen dufter lidt af sjov og sportsvogne, men det er ikke mindst nogle af de mest underholdende biler i Peugeots line-up, der rammes af sparekniven: Back in the race-strategien betyder nemlig adieu til cabrioleterne 207 CC (billedet) og 308 CC med deres Georg Gearløs-agtige stål-foldetage. En strategi som landsmændene hos Renault i øvrigt også har besluttet sig for at følge: Når der kommer en ny generation af Renault Megane til marts, aflives CC-modellen nemlig også.

Amerikanerne opfandt det mekaniske foldetag for årtier siden, Mercedes genoplivede det med stor succes i 1998 med roadsteren SLK, men det var Peugeot, der med 206 CC i 2000 gjorde det muligt for folket at købe noget så eksotisk som en åben sportsvogn med eldrevet foldetag.

Mens CC-udgaverne af 206 og 207 solgte godt, var 308 CC mindre populær - måske fordi både design og pris var mere til den tunge side.
Mens CC-udgaverne af 206 og 207 solgte godt, var 308 CC mindre populær – måske fordi både design og pris var mere til den tunge side.

Stor succes
206 CC og efterfølgeren 207 CC blev en kolossal succes for Peugeot. Her var stil, helårsduelighed og åben køreglæde for de relativt få penge, som bilernes svar på en schweizisk foldekniv kostede. Så før den nuttede Fiat 500 blev alle pigers drømmebil, var det ikke mindst 206 og 207 CC, der fik pigehjerterne til at banke – og hvis den blev pimpet med flotte fælge kunne fyrene også godt lade sig forføre af den topløse franske frækkert.

Men nu er det slut. Peugeot er presset på indtjeningen, så fremover skal der satses på det sikre som fornuftige familiebiler som 208 og 308 samt moderigtige ‘gadekryds’ som 2008 og 3008. Meget sigende er det også slut med ‘den franske Audi TT’, sportsvognen RCZ.

Lidt sjov bliver der dog plads til i det nye, strømlinede Peugeot: Mens franskmændene klapper taget i, øger de samtidig udbuddet af sportslige GT og GTI-varianter med mere power under hjelmen.

Fans af franske friluftsbiler skal dog ikke nødvendigvis fortvivle: Skal man tro rygter i flere internationale bilmedier, er der nemlig en åbning for nye cabrioleter fra Peugeot. Rygterne går på, at fabrikken overvejer at lave en åben udgave af den nuværende 208. Dog ikke med et dyrt stålfoldetag, men i stedet en billigere, klassisk stofkaleche.

Her på redaktionen tror vi dog ikke på, at vi ser en Peugeot iført charmeklud lige med det første: 208 er allerede halvvejs i sin livscyklus, så vi vurderer, at Peugeot vil have styr på økonomien og næste generation 208, før de barsler med en ny cabriolet. Det kunne blive i 2018 eller deromkring. Man har jo lov at håbe…

Læs også: Atter overskud hos Peugeot-Citroën

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here