Polestar 5 udfordrer Porsche, Audi og Tesla

Polestar 5

Polestar har netop præsenteret nummer 5 i rækken. Den lave GT går direkte efter Porsche, Audi og Tesla. Kan den redde Polestar?

Porsche Taycan, Audi e-tron GT og Tesla Model S er dem, som Polestar 5 har kikkertsigtet indstillet på. Og ud fra det oplyste synes Polestar 5 at være godt klædt på til lige præcis den udfordring.

Den 4-dørs GT er som Polestars andre modeller stilrent designet tilsat adskillige stænk skandinavisk “coolness”. Formen er lav og strømlinet, og det er tydeligt, at i hvert fald Porsche Taycan og Audi e-tron GT har været blandt inspirationskilderne, da stregerne blev slået.

Letvægt og 800 volt

Under letvægtsmetallet er der også spændende nyt. Platformen er topmoderne, chassiset af ultra-letvægtsmaterialer, og teknologien er af 800 volts-slagsen. Ifølge det oplyste kan det 103 kWh-store batteri lade med op til 350 kW.

Kinesisk ejede Polestar har udviklet 5’eren dels i Sverige og dels i Storbritannien, og ind over udviklingsprocessen er bl.a. også den israelske batteri-producent StoreDot. I en prototype af modellen skruede StoreDot ladeeffekten op til 470 kW, som Hvilkenbil tidligere i år beskrev. Her var batteriet dog et mindre batteri på 77 kWh af silicium-typen. I testen af prototypen ladede StoreDot Polestar 5-batteriet fra 10-80 procent på kun 10 minutter.

Som Polestar 4 har Polestar 5 heller ingen bagrude, men et kamera, der kigger bagud.

At 350 kW er toppen i Polestar 5 med 103 kWh-batteri, kan undre lidt, da et af Polestars søstermærker, Zeekr, med 800 volts-teknologien er i stand til at få en ladeeffekt på 480 kW ud af sin nye model 7X.  

Markante præstationer

Polestars femte model er en videreudvikling af Polestar Precept fra 2020. Ligesom Precept og ligesom Polestar 4 har 5’eren heller ikke en bagrude.

Polestar 5 har to elmotorer og dermed permanent træk på alle fire hjul. Elmotorerne yder i den kraftigste model Performance tilsammen 650 kW (884 hk). Momentet er på mægtige 900 Nm. Rækkevidden er opgivet til 565 km.

Basismodellen yder 558 kW (748 hk) og har en rækkevidde på 670 km.

Konkurrenterne, som basis-Polestar 5 skal sammenlignes med, er f.eks. Audi e-tron GT Quattro. Den kører op til 622 km på en opladning, dens maksimale ladeeffekt er 320 kW, og de to elmotorer yder 430 kW (577 hk). Porsche Taycan 4S Plus har en rækkevidde på 646 km, ladeeffekten er på 320 kW og ydelsen er med overboost på 440 kW (598 hk). Tesla Model S kører 634 km på en opladning, den lader med op til 250 kW og yder 500 kW (670 hk).

Lidt billigere end rivalerne

Den danske importør er også klar med priserne, der dog kan blive påvirket af den planlagte afgiftsstigning på de dyrere elbiler fra 1. januar. Hvor de ender, er ikke endeligt afklaret.

Polestar 5 skal koste fra 1.150.000 kr., mens Performance-udgaven begynder ved1,4 mio. kr.

Kabinen i Polestar 5 lægger sig tæt op ad indretningen i Polestar 4.

Frem til årsskiftet, hvor registreringsafgifterne på elbiler ventes at stige, ikke mindst på de dyreste, koster Audi e-tron GT Quattro til sammenligning 1.142.000 kr., Porsche Taycan 4S Plus står i 1.184.000 kr., Tesla Model S koster 1.090.000 kr. 

Polestar 5 ser altså konkurrencedygtig ud på prisen.

Hvad med fremtiden?

Uanset hvor lækker og konkurrencedygtig Polestar 5 bliver i sit segment, vil den stadig være en nichebil. Ikke kun i Danmark, men også globalt. Derfor kan den på ingen måde ventes at blive en såkaldt gamechanger, som er dét, Polestar har brug for.

Den kinesiske Geely-koncern, der udover Polestar bl.a. også ejer Volvo, Zeekr, Lynk & Co. og Lotus, har siden Polestar 1-modellen i 2019 udvist en efter mange analytikeres mening nærmest forbløffende tålmodighed med Polestar. 

Mærket har isoleret set givet milliardunderskud hvert eneste regnskabsår, og selvom omsætningen i første halvår af 2025 for første gang voksede, og selvom bruttoindtjeningen bedrede sig, var underskuddet alene i andet kvartal i år på mere end en milliard dollar (ca. 6,6 mia. kr.). 

Massive software-udfordringer forsinkede Polestar 3, og selvom modelrækken nu tæller 2’eren, der er fra 2020, samt 3 og 4, så er der stadig lang vej til sorte tal på bundlinjen. Polestar 5 vil være for de få, og den næste i rækken, roadsteren Polestar 6, der ventes næste år, kommer næppe heller til at vende bøtten.

Fakta: Polestar 5

  Polestar 5 Dual motor Polestar 5 Performance
Pris (fra) Kr. 1.150.000 * Kr. 1.400.000 *
Effekt 550 kW (748 hk) 650 kW (884 hk)
Drejningsmoment 812 Nm 1.015 Nm
Acceleration
0-100 km/h
3,9 sekunder 3,2 sekunder
Tophastighed 250 km/t 250 km/t
Mål for rækkevidde (WLTP) 670 km 565 km
Energiforbrug (WLTP) 17.6-18.3 kWh/100 km 20.9 kWh/100 km
Batteri 112 kWh
800-V lithium-ion, NMC batteri
8 moduler med 192 celler
112 kWh
800-V lithium-ion, NMC batteri
8 moduler med 192 celler
Ladeeffekt (AC) Op til 11 kW Op til 11 kW
Ladeeffekt (DC) Op til 350 kW Op til 350 kW
Karrosseri Aluminium Aluminium

* Foreløbig pris

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here