Polestar er presset hjemme i Kina

polestar udfordringer

Polestar sælger flere biler. Bare ikke hjemme i Kina, hvor der blev solgt 69 biler i første halvår. Angiveligt har Polestar kun én forretning tilbage i Kina.

Er Polestar på vej ud af sit eget, kinesiske hjemmemarked?

Flere medier stiller spørgsmålet, efter at det kinesiske elbilmærke, der er udsprunget af Volvo, har aflagt regnskab for første halvår 2025.

Heraf fremgår, at Polestar har tiltrængt fremgang i det globale salg. I årets første måneder solgte Polestar på verdensplan 30.319 biler – 51 pct. flere end samme periode sidste år. Der er fortsat tale om relativt få biler, men dog fremgang og dermed en vis succes for den nye Polestar-chef Michael Lohscheller.

Den mindre gode nyhed er, at Polestar kun solgte – hold nu fast – 69 biler i Kina i første halvår. Det er undervældende i betragtning af, at Polestar er ejet af kinesiske Geely og at Kina er verdens største bilmarked.

69 biler – én forretning

Ifølge det kinesiske bilmedie CarNewsChina har det lave salg fået Polestar til at lukke alle sine egne udsalgssteder på nær et enkelt i Shanghai. Onlinekøbs-portalen er lukket, og hvis du vil prøvekøre en Polestar, skal du bestille tid via et telefonopkald til den ene, tilbageværende forretning i Shanghai.

Nu spekuleres der i, at Polestar helt vil opgive det kinesiske marked inden årsskiftet.

”Kina er et af verdens største men også mest konkurrenceprægede bilmarkeder. Sammen med Geely vurderer vi den bedste vej frem på det kinesiske marked med fokus på at opnå bedre indtjening og større synergier inden for Geely-gruppen,” siger en anonym talsperson for Geely til InsideEVs.

Krise for Geelys svenskere

Udtalelsen flugter meget godt med Geelys krav til alle sine mærker om at få styr på finanserne og øge indtjeningen. Det gælder ikke mindst Volvo. Geely har været så utilfredse med forsinkede Volvo-modeller som EX30 og EX90, softwareproblemer og faldende indtjening hos Volvo, at de kinesiske ejere tidligere i år fyrede chefen Jim Rowan. I stedet har Geely givet comeback til tidligere Volvo-chef Håkan Samuelsson. Den aldrende Volvo-veteran skal så at sige ’rydde op’ hos Volvo og få både biler og finanser tilbage på ret kurs.

Polestar 4 er den tredje Polestar-model og har været med til at øge det globale salg i første halvår.

Det samme gælder Polestar, hvor den tidligere Opel-chef og anerkendte tyske talknuser Michael Lohscheller svinger både taktstok og Excel-ark. Det understreger, at Geely især ser udfordringer for sine to ’svenske’ bilmærker.

Globalt mærke

Lohscheller har allerede vendt udviklingen, så salgstallene igen går op i stedet for ned. Udfordringen er, at det sker fra et meget lavt niveau. Selv hvis Polestar holder kadencen og kommer ud af 2025 med et salg på 60.-70.000 biler, gør det i bedste fald Polestar til en miniput blandt giganter på det globale bilmarked. Der skal langt mere til at for at overleve på den lange bane, og det må være bekymrende, hvis Polestar må give op på sin kinesiske hjemmebane.

Retfærdigvis skal det siges, at Polestar prøver at være et globalt mærke: Polestar 2, der har været ganske populær i bl.a. Danmark, fremstilles i Kina, mens Polestar 3 bygges i USA og Polestar 4 i Sydkorea.

Noget tyder dog på, at den skandinaviske minimalisme, som Polestar satser på, har en begrænset, global appel. Særligt i Kina, hvor forbrugerne forkæles med vild teknologi til lave priser. Det kinesiske hjemmepublikum er vilde med luksusudstyr, skærme til alle passagerer og party-tricks som biler, der kan køre sidelæns ind i p-både eller endda forcere trapper. Polestar satser mere på skandinaviske dyder som underspillet design og fine køregenskaber, men det imponerer altså ikke det kinesiske hjemmepublikum.

Polestar 7 bliver den hidtil mindste og billigste Polestar - men vi ser den først i 2028.

Øget intern konkurrence

Senest har Polestar fået konkurrence af sit eget, kinesiske søstermærke Zeekr, der nu lanceres i flere europæiske lande. Ofte med nyere teknologi til lavere priser end Polestar.

Under tyske Lohschellers ledelse har Geely dog ikke kastet håndklædet for Polestar i ringen. Tværtimod skal en ny model, Polestar 7 – en kompakt SUV baseret på samme teknik som Volvo EX30 – forsøge at øge Polestar salget yderligere. I hvert fald uden for Kina.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here