Salget er nærmest gået i stå på Polestars kinesiske hjemmemarked. Nu tager Polestar konsekvensen - fremover skal alt salg foregå på nettet.
Mens Polestar langsomt øger salget i Europa, er der dårlige nyheder hjemme i Kina. Her er mærkets sidste fysiske forretning i Shanghai nu lukket. Det skriver flere medier som bl.a. carnewschina.
Lukningen var ventet. Sidste år solgte Polestar blot 3.120 biler hjemme på verdens største bilmarked. I første halvår af 2025 er salget bremset helt op - blot 69 biler er det lykkedes Polestar at sælge i Kina i årets første seks måneder.
Nu tager virksomheden altså konsekvensen og lukker sin sidste forretning i millionbyen Shanghai. I stedet skal alt salg fremover foregå online.
Presset af told
Nyheden understreger, at Polestar fortsat er presset. En stor del af mærkets produktion foregår i Kina, hvor det altså er uhyre svært at afsætte bilerne. Både i USA og Europa rammes Polestar hårdt af importtold. Polestar har bl.a. måttet opgive at sælge mærkets bestseller, Polestar 2, i USA, fordi den fremstilles i Kina og dermed pålægges så meget told, at den er blevet usælgelig.
I Europa er der til gengæld tændt et lille lys i mørket: I andet kvartal leverede Polestar 18.049 biler, en pæn stigning på 38 procent sammenlignet med sidste år.
Omsætningen voksede med 56 procent i første halvår til 1,4 milliarder dollars (ca. 9,1 mia. kroner), og den justerede bruttoindtjening blev forbedret til 1,4 procent.
Salg under forventninger
Problemet er, at salget fortsat er meget lille set i et globalt perspektiv - og milevidt fra Polestars egne forventninger.
I 2023 forventede Polestar at sælge 124.000 biler, men endte på under det halve. Sidste år faldt det globale Polestar-salg yderligere til knapt 45.000 biler.
Selv hvis den gode udvikling fortsætter i Europa, skal Polestar være glade for at nå et årligt salg på 70.000 biler - kun lidt mere end det halve af det oprindelige salgsmål. Og det er kritisk, for ifølge brancheanalytikere skal Polestar op at sælge mindst 100.000 biler årligt, før mærket - for første gang nogensinde - kan gøre sig håb om at tjene penge.
I mellemtiden fosser pengene ud af kassen. Alene i andet kvartal lød underskuddet på 1,03 milliarder dollars (ca. 6,6 mia. kroner).
Nye modeller skal øge salg
På længere sigt satser Polestar på, at to nye modeller skal redde dagen. Dels en ny udgave af Polestar 2, dels en kompakt SUV, der får betegnelsen Polestar 7.
Samtidig er Polestar i gang med at flytte produktionen til lande, der ikke rammes af importtold, hvilket vil forbedre både salg og indtjening.
Det haster. Anno 2025 er de nådesløse facts, at Polestar ikke har tjent penge siden lanceringen af den første Polestar 1 i oktober 2017 for otte år siden.