Populær familie-folkevogn kan genopstå som elbil

touran elbil

Stigende interesse for praktiske familiebiler kan få VW til at give Touran comeback som rummelig elbil med skydedøre. 

SUVerne har ikke helt slået de mere praktiske, kasseformede MPVere ihjel. I Kina, verdens største bilmarked, stiger interessen for praktiske MPV-biler til familien, og det får nu VW til at undersøge muligheden for at lave en elektrisk udgave af Touran.

Ifølge Autocar ser VW et voksende marked for MPVere i både Kina og Europa, hvor nogle forbrugere begynder at efterspørge alternativer til de dominerende SUVere. Med deres kasseform og korte front tilbyder MPVere maksimal plads i mindre biler – ofte med tre sæderækker, der giver plads til syv personer i alt. MPVere kan også udstyres med praktiske skydedøre, der gør ind- og udstigning endnu lettere.

Selv i et SUV-vildt marked har VW gode erfaringer med den nuværende Touran – en kompakt, Golf-baseret MPV, som VW har solgt 2,6 millioner af siden debuten i 2003.

’Mini-Transporter’

De foreløbige overvejelser går på at skabe en ny Touran, der skal være en slags ’mini-Transporter’. Designet skal låne træk fra den nuværende Touran, retrobussen ID.Buzz og conceptbilen Budd-e (billedet), der var en mindre forløber for netop ID.Buzz.

Med fokus på Kina og Europa skal den næste generation Touran være en fuldt elektrisk elbil. Ifølge Autocar overvejer VW moderate batteristørrelser på 60-80 kWh. Med sit mindre karrosseri end den enorme ID-Buzz burde det give en rækkevidde på den gode side af 500 km.

Rette linjer og hjul helt ude i hjørnerne som på conceptbilen Budd-e skal give en elektrisk Touran maser af plads.

De ikke alt for store batterier skal holde prisen nede. Mens VW anser ID.Buzz for at være en premium-VW, skal den kommende Touran elbil være tilgængelig for flere mennesker. De skal have masser af plads og praktisk sans til priser, hvor det store flertal kan være med.

Forhjulstræk

Teknisk bliver en elektrisk Touran baseret på enten den nuværende MEB+ platform eller den nye, mere avancerede SSP-platform. For at holde prisen nede og tilbyde et stort bagagerum, vælger VW formentlig forhjulstræk.

Hvis VW giver grønt lys til projektet, kan en ny Touran elbil være klar i 2027 eller 2028. Sker det, bevarer bilen formentlig navnet Touran. VW vil udfase de nuværende ID-betegnelser for mærkets elbiler. Det sker som led i en normalisering af elbiler i forhold til de fossilbiler, der langsomt udfases frem mod 2035 på grund af miljøkrav.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here