Fremover må firehjulstrukne udgaver af elbilerne Skoda Elroq og Enyag have op til 1.800 kg på anhængertrækket. Se listen over alle elbiler her.
Godt nyt for campister, heste- og bådejere. Det bliver stadig lettere at finde elbiler, der må trække de helt store trailere og campingvogne.
Seneste eksempel kommer fra Skoda. Fremover må alle firehjulstrukne udgaver af Skoda Elroq og Enyaq trække anhængere op til 1.800 kg. Det er 400 kg mere end tidligere - og 600 kg mere end udgaver med baghjulstræk.
VW og Audi kan også
Tidligere har de to Skodaers søsterbiler VW ID.4 GTX og Audi Q4 Quattro været gennem samme øvelse, og må nu også trække 1.800 kg. Forklaringen er, at disse biler alle står på VW-koncernens MEB-platform. Det gælder også Cupra Tavascan, så her er forventningen også, at de firehjulstrukne udgaver bliver ‘opvejet’ til 1.800 kg trækkapacitet.
Udviklingen går i det hele taget mod stadig større trækkapacitet for elbiler. De første elbiler kunne slet ikke monteres med træk, mens VW ID.3 fra 2020 kun måtte have en cykelanhænger på max 75 kg på krogen.
Europæiske biler trækker udviklingen
I dag er det hovedsageligt mindre, kinesiske elbiler som den nye BYD Dolphin Surf, der ikke må udstyres med træk. Særligt europæiske bilproducenter har gjort træk tilgængeligt på deres elbiler - også de mindste og billigste som Citroën ë-C3 og Renault 5. Her er trækkapaciteten dog mere beskeden - mellem 350 og 550 kg.
Flere elbiler er endda i stand til at trække meget tunge trailere og campingvogne. Den relativt lille Volvo EX30 Cross Country tager 1.600 kg, det samme gør Tesla Model Y, mens en stor og tung el-SUV som Polestar 3 klarer 2.200 kg på krogen. Er det ikke nok, klarer en BMW iX hele 2.500 kg.