Prisen på elektrisk e-Up på plads

tilskud

Volkswagen lancerer om få uger sin første elbil e-Up i Danmark og er nu klar med prisen. Der er indgået samarbejde med Clever om opladning.

En elektrisk Up bliver lanceret i Danmark i slutningen af november hos seks udvalgte Volkswagen-forhandlere i København, Aarhus, Aalborg, Odense, Glostrup og på Amager. E-Up vil blive tilbudt til 186.000 kroner, skriver VW i en pressemeddelelse.

Prisen svarer nogenlunde til, hvad der er blevet gættet på fra for forskellige sider. Eksempelvis har FDM gættet på en pris mellem 180-200.000 kroner. I forbindelse med den internationale biludstilling i Frankfurt var der i Jyllands-Posten forhåbninger fremme om en pris for den elektriske Up på blot 160.000 kroner, men så billig bliver e-Up altså ikke.

Men en OK pris taget i betragtning, at prisen i Tyskland er cirka knap 27.000 euro, hvilket svarer til cirka 200.000 kroner. El-biler er fritaget for den normale danske registreringsafgift, så derfor eksploderer prisen ikke, selv om der kommer danske plader på e-Up. Til sammenligning koster den eldrevne Renault Zoe eksempelvis fra cirka 161.000 til 175.000 kroner alt efter udstyrsniveau, men hertil kommer en månedlig udgift på 700-1100 kroner til leje af batteriet.

100 km for 20 kroner
E-Up vil kun kunne fås med fire døre og vil i udstyrsniveau svare til High Up, der koster cirka 141.000 kr. Men e-Up får desuden navigationssystem, el-opvarmet forrude og LED-lygter. I benzin-modellen ville de tilkøb bringe det den samlede pris op på cirka 160.000 sammenlignet med de 186.000 kr. for e-Up. Altså en merpris på 26.000 kr.

Men ifølge Volkswagen koster det kun cirka en tredjedel – omkring 20 kr. pr. 100 kilometer i stedet for cirka 60 kr. – at køre i e-Up sammenlignet med en benzindrevne udgave. Så efter 65.000 kilometer er merprisen ’kørt hjem’.

For at køre 100 km forbruger e-Up 11,7 kWh. En fuld opladning fra Clever koster fra 23 kr. og op, idet du som kunde hos Clever kan få 1 krone tilbage per kWh, hvis du har abonnement på ladeboksen. Dermed kan du tilbagelægge 100 km i en e-Up for omkring 20 kr. Til sammenligning kører Up med benzinmotor i gennemsnit 22,2 km/l og med en benzinpris på 13 kr. koster 100 km i en benzindrevet Up ca. 60 kr. Altså cirka en tredjedel.

Batteriet har i øvrigt en ekstra fabriksgaranti på 8 år eller 160.000 kilometer, mens der kun er de sædvanlige to års garanti på bilen i øvrigt.

’Kløgtigt’ samarbejde
Samtidig med prisen på e-Up annoncerer VW også indgåelsen af et samarbejde med elbiloperatøren Clever om hurtig hjemmeopladning og adgang til deres landsdækkende ladenetværk. Det skal sikre, at kommende elbilister får det optimale ud af deres elbil med hurtig opladning hjemme og på Clevers landsdækkende ladenetværk.

”Det er afgørende for elbilens succes, at opladningen er fleksibel, hurtig og bekvem. Med Clevers ladeløsning flytter ’tankstationen’ bogstaveligt talt hjem i garagen, samtidig med, at man får adgang til hurtig opladning på et stort landsdækkende ladenetværk. Det gør det nemt, billigt og trygt at være elbilist,” siger Volkswagens direktør, Ulrik Schönemann. Han oplyser, at det tillige har været væsentligt at koble sig sammen med en dansk leverandør.

I forbindelse med lanceringen af e-Up planlægger Clever at udvide med 30 nye 50kW såkaldte Combo-hurtiglade-stationer. Her vil e-Up kunne hurtigoplades til 80 pct. på 30 minutter. Derudover kan e-Up også benytte Clevers øvrige ladestandere, hvor en opladning tager seks timer. Clever har i alt 130 offentlige ladestandere.

På firmaets gratis app kan man se alle tilgængelige ladestandere, blive guidet derhen og se om de ledige.

Fakta – om e-Up og opladning

E-Up, der er Volkswagens første elbil, er udstyret med en elektromotor, der oplades via lithium-ion-batteri. Batteriet vejer 230 kg og er placeret i bunden af bilen mellem akslerne. Det optager derfor ikke noget af pladsen i bagagerummet, hvor du også finder et praktisk opbevaringsrum til ladekablet. Motoren yder 82 hk og e-Up er dermed den stærkeste Up til dato. Da man i e-Up har et drejningsmoment på 210 Nm til rådighed med det samme, er bilen kvik fra start. Sammen med en trinløs, automatiske gearkasse, er e-Up velegnet i bytrafik. Bilen kan også følge med på motorvejen med en tophastighed på 130 km/t, og den når 100 km/t på 12,4 sekunder og 60 km/t på bare 5 sekunder.

Motor: Permanent magnetaktiveret synkronmotor
Max. Ydelse: 82 hk
Tophastighed: 130 km/t
Gear: Automatisk 1-trins
Batterikapacitet: 18,7 kWh
Batteritype: Lithium-ion
Stik: EU standard mennekes-stik eller CCS-stik
Forbrug: 11,7 kWh/100 km
CO2-udledning: 0 lokalt
– e-Up kan lades op til 80 pct på 30 min. på de kommende Combo-hutiglade-stationer på CLEVERs ladenetværk.
– Derudover kan e-up! normallade på de 100 øvrige ladestandere i CLEVERs ladenetværk – det tager cirka seks timer.
– CLEVERs ladenetværk er landsdækkende og består af 130 ladestandere og hurtiglade-stationer.
– Alle moderne elbiler på det danske marked kan benytte ladenetværket.
– CLEVER er dansk og ejet af energiselskaberne SEAS-NVE, SE, NRGi, EnergiMidt og EnergiFyn.

Kilde: Volkswagen

Læs mere:

VW Up finder gnisten

Her kan du holde dig opdateret om e-Up

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here