Den nedadgående kurve flader lidt ud, men prisen på batterier vil fortsat falde, viser en analyse fra det globale analysefirma BloombergNEF.
Elbilernes batterier udgør en stor del af elbilens samlede pris. Samtidig er adgangen til visse mineraler kompliceret, og så er der udfordringen med regimet i Kina, der sidder på store dele af den globale batteriproduktion.
Men trods det fortsætter priserne på elbilernes batterier med at falde. Eksperter fra BloombergNEF vurderer tilmed, at prisen også vil falde næste år - med tre procentpoint. Det er dog ikke så meget som i år, hvor prisfaldet ved årets udgang formentlig vil være faldet med otte procentpoint sammenlignet med årsskiftet 2024/25.
1.000 dollar i 2010
BloombergNEF (Bloomberg New Energy Finance) beregner omkostningen ud fra prisen pr. kilowatt-time. Den var i 2024 på 115 dollar (knap 740 kr.). I år ender den efter alt at dømme på 108 dollar (ca. 693 kr.). I 2026 forventes kilowatt-timeprisen at flade lidt ud og over året i gennemsnit være på 105 dollar (674 kr.).
BloombergNEF’s analyse er - set fra et forbruger-synspunkt - noget mindre optimistisk end den, som finanshuset Goldman Sachs kom med tidligere i år. Goldman Sachs vurderede, at gennemsnitsprisen pr. kilowatt-time i år ville være 90 dollar (578 kr.) og 82 dollar (526 kr.) i 2026.
For at sætte det hele i perspektiv: Kilowatt-timeprisen var i 2010 på næsten 1.000 dollar (6.420 kr.).
Kina sidder med nøglen
BloombergNEF-eksperterne vurderer, at stabile priser på råmaterialer til batterierne har en vis indflydelse på den forventede fladere kurve. Men til gengæld vil overproduktion af batterier i Kina kunne presse prisen ned. 83 procent af verdens produktion af batterier til elbiler finder sted i Kina.
På den anden side gør det resten af verden sårbar, når man er så afhængig af én leverandør. Den leverandør med næsten monopol-status er Kina, og det er velkendt, at det kommunistiske regime ikke går af vejen for at bruge sin dominans til at presse køberne. Ikke kun økonomisk, men også politisk.
Øget konkurrence fra især sydkoreanske, men også europæiske og amerikanske batteriproducenter kan medvirke til at presse den globale pris nedad, anfører BloombergNEF. Endelig vil en øget produktion af litium-jern-fosfat-batterier frem for batterier, der består af litium, nikkel og kobolt, kunne sænke prisen.





