Priskrig gør det billigere at oplade elbiler på farten

Prisen på opladning af elbiler er præget af priskrig med en forskel på over tre kr. pr. kWh ved lynladerne. Det er godt for elbilisterne.

Priskrig på benzin og diesel behøver man ikke bryde hovedet med. Om det er tilfældet eller ej, skal Hvilkenbil ikke kloge sig på, for så får vi nok benzinselskaberne på nakken: Men i hvert fald har kartellignende tilstande i årevis betydet, at literprisen højst svinger 10 øre fra tankstation til tankstation.

Men når det kommer til priser på strøm, er historien en helt anden. Noget, der ligner en priskrig på kilowatt-timeprisen ved de offentlige lynladestandere, er brudt ud. Selvom det er udfordring at få overblik, er det grundlæggende godt. For der er penge at spare derude, hvis den enkelte elbilist undersøger mulighederne ud fra vedkommendes specifikke forudsætninger.

Under tre kroner pr. kWh

I takt med at antallet af lynladestandere nærmest er eksploderet det seneste år, og antallet udbydere også er steget ganske dramatisk, er det overfor forbrugerne blevet problematisk for udbyderne at blive ved med at fastholde en høj kWh-pris. 

Lynladere er de ladere, der kan oplade elbilerne med minimum 100 kW. Da antallet for et par år siden var noget lavere end i dag, oplevede Hvilkenbil priser langs motorvejene på op mod absurde ni kroner pr. kWh. I dag kan man uden problemer finde lynladere, hvor prisen er under fire kr./kWh. Nogle steder er prisen snildt under tre kr. Visse udbydere tager dog stadig fem kr. eller mere pr. kWh.

ANNONCE: Hvilken ladeløsning er bedst – fast pris eller forbrug? Deltag og vind.

Fra april 2023 til april i år steg antallet af lynladere i Danmark fra 1.001 til 2.752. Altså en vækst på 175 pct. på et år.

Dyrt på abonnement

Med de lavere markedspriser på lynladning vil Hvilkenbil anbefale ejere af elbiler at kigge nærmere på, om de har den rigtige ladeløsning. 

Rigtigt mange har valgt en abonnementsløsning med det hele – kaldet bundling – hvor man betaler en fast månedlig pris og dermed kan lade ubegrænset hjemme og ude. En løsning, som De Danske Bilimportører og Konkurrencerådet ønsker et forbud imod, da det skævvrider konkurrencen og betyder, at mange elbilister betaler op til 70 pct. for meget for deres strøm. 

Efter de lavere kWh-priser ved lynladestanderne vil flere elbilister kunne have fordel af ikke at have et abonnement. Afhængigt af, selvfølgelig, hvor mange kilometer man kører om året, og hvor stor en del af opladningerne, der finder sted hjemme. 

Især Clever, der er Danmarks største operatør af ladestandere, har solgt mange Clever One-abonnementer til 799 kr. om måneden.

Sådan et abonnement gør det selvfølgelig nemt og bekvemt for den enkelte. Men med prisfaldet ved lynladerne er det regnestykke for mange bilister blevet mere kompliceret. 

For at lande det rigtige sted kan man søge råd på enten FDM’s hjemmeside eller på Greenbow.dk. For god ordens skyld skal det oplyses, at FDM har indgået en aftale med Clever, hvor man kan kombinere sit FDM-medlemskab med et Clever One-abonnement.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here