Privatleasing bliver stadig mere populært. På blot to år er andelen af privatleasede biler fordoblet, mens leasing generelt udgør 37 procent af det samlede bilsalg.
Flere og flere biler bliver leaset. Det viser årsopgørelsen fra De Danske Bilimportører, som også viser, at 2015 samlet set satte rekord for bilsalget med over 207.000 indregistrerede personbiler.
I 2013 var det 26 pct., der blev leaset, i 2014 var det steget til 34 pct., og tallet for 2015 blev på 37 pct.
Det er især privatleasing, som er gået frem, og andelen er da også fordoblet fra at udgøre 12 pct. af de leasede biler i 2013 til 24 pct. i 2015. Hovedparten af de leasede biler er dog fortsat erhvervsleasing, der i 2015 udgjorde 76 pct.
Årsagen til at privatleasing ‘boomer’, er ifølge Jens Velling, redaktør på Hvilkenbil.dk, at mange importører og forhandlere med god hjælp fra den lave rente har fået skruet attraktive leasingtilbud sammen, der tiltrækker de private forbrugere. En anden årsag er, at privatleasing gør det muligt for forbrugerne helt nøjagtigt at beregne deres årlige biludgifter. Samtidig tager privatleasing den kostbare og ubekendte faktor ‘værditab’ ud af regnestykket.
“Bilkøberne er ekstremt opmærksomme på de gode tilbud i markedet, hvor man ikke skal lægge en stor udbetaling eller førstegangsydelse. Det betyder mere for mange, end lige hvilket bilmærke eller hvilken model, der er et godt tilbud på,” siger Jens Velling.
Han fremhæver blandt andet Peugeot- og Mitsubishi-importøren Interdan, der har lanceret såkaldt mixleasing, hvor man blander en et-årig leasingperiode på mellemklassebilerne Peugeot 308 (billedet) og Mitsubishi ASX med en mulighed for et købe bilen efter leasingperioden.
Det er da heller ikke blandt mikrobilerne, at der leases mest. Her er det kun 17 pct., de fleste som privatleasing.
“Der er mere registreringsafgift på de større biler, og det betyder, at der er bedre mulighed for at lave attraktive leasingtilbud på disse biler, da importøren kan afregne registreringsafgiften pr. måned,” forklarer Jens Velling.
Blandt de mindre og de større mellemklassebiler er det således henholdsvis 50 og 72 pct. af bilerne, som leases – dog med erhvervene som langt det største aftager med hhv. 76 og 86 pct. af leasingaftalerne.
Læs også: Bilsalget slog alle rekorder i 2015