Privatleasing trækker bilsalg i bakgear

privatleasing

Bilsalget går tilbage og elbilerne taber terræn til fossilbiler. Næsten hver fjerde dansker vælger privatleasing, når de skal have ny bil.

Det danske bilsalg kørte i bakgear i marts. Her blev der solgt 16.874 nye biler og dermed nåede salget for årets første kvartal op på 36.935 biler. Det er en tydelig tilbagegang på otte procent sammenlignet med samme periode sidste år.

En del af forklaringen er, at elbilerne har mistet lidt af gnisten. Umiddelbart blev der solgt mange elbiler i marts – nemlig 7.056 styk. Det er det tredje-bedste elbilsalg, kun overgået af november og december sidste år.

Ikke desto mindre tabte elbilerne markedsandele til fossilbilerne i marts, hvor de udgør 41,8 procent af det samlede bilsalg. Det er et fald sammenlignet med februar, hvor 44,3 procent af alle nye biler solgt herhjemme var elektriske.

Det ligner dog et mindre bump på vejen mod den andel på 50 procent, som De Danske Bilimportører forventer, at elbiler vil tage af det samlede bilsalg i 2024. Sammenlignet med første kvartal sidste år er elbilernes del af salgskagen nemlig stedet fra 30 procent i 2023 til 41 procent i år.

Privatleasing hitter

På et andet område er der klar vækst: Danskerne har omfavnet privatleasing, når de skal have ny bil. I marts valgte 24 procent af bilkøberne – altså næsten hver fjerde forbruger – at benytte sig af privatleasing. En markant fremgang sammenlignet med marts sidste år, hvor blot 14 procent af køberne valgte privatleasing.

Sidste års mest solgte bil i Danmark og resten af verden, Tesla Model Y, fortsatte sin dominans i marts ved nok engang at blive den mest solgte bilmodel i Danmark. I alt solgte Tesla 3.558 biler i første kvartal, hvilket gør mærket til det næst mest solgte i 2024. Kun Toyota (foto) sælger flere biler med et samlet salg på 3.879 biler i årets første kvartal.

Lynanalyse: Køberne venter på endnu billigere elbiler

Hvorfor falder salget af elbiler, når priskrigen raser og gør priserne på elbiler historisk lave?

Markedet for de lidt større og dyre elbiler til 300.000 kr. er delvist mættet. Velbeslåede forbrugere og ’first-movers’ har groft sagt købt de elbiler, som de har brug for. Og langt de fleste danskere køber biler til cirka 200.000 – 250.000 kr. Her mangler der attraktive elbiler. Mange forbrugere venter derfor på ’2. bølge’ af mindre og billigere elbiler, som de har råd til. Modeller som Citroën ë-C3, der til priser fra 180.000 kr. bliver Danmarks foreløbig billigste elbil.

Problemet er, at selv om ë-C3 kan bestilles nu, kan den først leveres til efteråret. Andre bilmærker har samme udfordring – der er mindre og billigere elbiler på vej, men først senere i år eller i 2025.

Forbrugerne reagerer ved at udskyde deres bilkøb. Eller vælger et kompromis, hvor de privatleaser en bil i et, to eller tre år, så de er sikre på, at udvalget af kompakte elbiler er langt større næste gang, de skal købe bil.

Det er en oplagt løsning, hvis den nuværende bil er ved at være træt og der er udsigt til flere værkstedsregninger – men omvendt lange udsigter til en attraktiv elbil, som man kan betale.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here