Alle kneb gælder i kampen for rækkevidde – men ifølge VW kan det ikke betale sig at lave indfældede dørhåndtag. SUVere er den store strømsluger.
Indfældende dørhåndtag, der er ’flush’ med bildøren. Små kameraer i stedet for store sidespejle. Undervogne, der sænker sig på motorvejen og gør bilens front mindre.
Alle kneb gælder i kampen mod luftmodstand og for øget rækkevidde til elbiler. Men man kan også spilde ressourcerne på teknik, der er for dyr i forhold til gevinsten. Det tænker de meget over hos VW, der f.eks. ikke vil bruge nogen af de tre luftmodstandsreducerende teknikker fra indledningen. Det afslører Waldemar Meister, forskningsleder ved VWs vindtunnel i et interview med hollandske AD.
Få hundrede meter
”De optager plads i dørene, hvilket gør dem tykkere. Og nettogevinsten i form af mindre luftmodstand giver blot elbiler nogle hundrede meters ekstra rækkevidde. Det kommer vi ikke til at kæmpe for,” siger han om udsigten til at overbevise VWs ledelse om det smarte ved at benytte indfældende dørhåndtag på VWs elbiler.
Farlig løsning
Det var Tesla Model S, der lancerede dørhåndtag, der automatisk kører ind i døren, så de flugter med dørsiden.
Siden har andre elbiler som Mercedes EQE og EQS og Polestar 4 benyttet samme løsning, hvor elmotorer kører håndtaget ud, når bilen holder stille. En løsning, som bl.a. tyske ADAC har kritiseret for at være potentielt farlig, hvis håndtagene ikke kører ud i en situation, hvor passagererne skal reddes ud af en forulykket bil.
For VW er det blot endnu et argument for ikke at benytte indfældede dørhåndtag.
Kameraer giver for lidt
Vi skal heller ikke regne med at se små kameraer i stedet for sidespejle på VWs elbiler. De dyre udgaver af søstermærker Audi fra samme koncern har dem, men ikke VW.

”Som mange andre har vi selvfølgelig eksperimenteret med kameraer, men der er meget lidt at hente der. Et kamera bruger energi, det er dyrere end et spejl, og de fleste bilister synes, at de er ubehagelige at bruge. Ifølge vores forskning giver spejle bedre dybdeoplevelse. De gør det lettere at vurdere afstande,” fortæller Waldemar Meister.
Små detaljer som dørhåndtag og spejle batter ikke rigtigt noget i det store luftmodstands-regnskab. Her handler det i stedet om selve karrosseriets udformning, der står for hele 47 pct. af luftmodstanden. Hjulkasserne er nummer to med 31 pct.
Derfor er det meget – måske endda mest – at hente med eldrevne spoilere og affjedring, der kan hæve og sænke bilen. Problemet er, at det også er dyre løsninger, der ifølge Meister er for dyre for et mærke som VW.
SUV er en dårlig trend
Karrosseriformen er en vigtig pointe for VWs vindtunnel-ekspert – og her peger han på en populær biltype som et problem.
”Faktum er, at bilkøberne gennem de seneste år i overvældende grad har foretrukket SUVere. Det er vi naturligvis ikke glade for i vores branche. En lav front er bedste, så SUVere med deres høje front er faktisk en dårlig trend,” siger Waldemar Meister og luftmodstandens og dermed rækkeviddens største fjende.