Toyota RAV4 klarer den såkaldte elgtest så dårligt, at det svenske magasin Teknikens Värld fraråder folk at købe bilen, før Toyota har rettet op på fejlen.
Forestil dig, at du har købt en ny SUV fra verdens største bilfabrikant. Din nye Toyota RAV4 Hybrid har nærmest fået alle de roser, som en bil kan få i EuroNCAPs sikkerhedstest, og du føler dig sikker i den fine japaner.
Forestil dig, at du har pakket din nye RAV4 Hybrid med passagerer og weekendbagage. I kører på landevejen med 70-75 km/t, pludselig kører en bil ud fra en sidevej til højre, og du skal undvige. Rattet flås til venstre, så du undgår at kollidere med bilen, der kører ud foran dig. Straks derefter bliver du nødt til at styre til højre for at undgå en kollision med en modkørende bil. Og så har vi balladen.
Din RAV4 Hybrid svigter dig i anden halvdel af den dobbelte undvigemanøvre. Venstre baghjul skrider længere ud, end asfalten rækker, i værste fald ud i rabatten. Bilen skrider et stykke sidelæns, inden kontrollen genvindes.
Der skal kun en smule livlig fantasi til at forestille sig, hvad der kan ske. Bilen synes vanskeligere at kontrollere, og du reagerer måske i panik på det mildest talt uhensigtsmæssige, som din RAV4 Hybrid foretager sig.
Antiskridsystem svigter
Normalt griber alle de elektroniske gangstativer, som nutidens biler er udstyret med, effektivt ind og forhindrer enhver udskridning. I den dobbelte undvigemanøvre, også kaldet elgtesten, vil moderne bilers elektroniske antiskridsystem (ESC) bremse bilen så meget ned, at udskridningen dårligt når at opstå, og man kommer ud af undvigemanøvren med kun en smule paniksved på panden. Under alle omstændigheder med liv, lemmer og bil i god behold.
I visse tilfælde slap den fuldt lastede Toyota RAV4 Hybrids inderste hjul tilmed asfalten.
Det svenske bilmagasin Teknikens Värld tester rutinemæssigt alle biler i den såkaldte elgtest. Opkaldt efter en situation, der opstår flere gange hvert år på de svenske skovveje, når en elg pludselig træder ud på kørebanen, og bilisten for enhver pris skal undgå det højbenede dyr med en hurtig venstre-højre-manøvre.
Testen blev verdenskendt i 1997, da Teknikens Värld i elgtesten væltede med en Mercedes A-Klasse. Det resulterede i, at Mercedes måtte tilbagekalde alle allerede solgte biler og eftermontere det elektroniske stabilitetsprogram (ESP) i modellen. Den elgtest kostede Mercedes dyrt.
“Endnu mere alarmerende”
Nu er den nye Toyota RAV4 Hybrid altså også dumpet i den svenske elgtest. I hvert fald når bilen er lastet op til dens totalvægt. Den væltede ganske vist ikke som A-Klassen i 1997, men RAV4’s elektroniske stabilitetsprogram griber alt for sent ind, og det er farligt, skønner Teknikens Värld.
Biler skal kunne gennemføre den dobbelte undvigemanøvre med mindst 70 km/t, men gentagne test med to forskellige, identiske RAV4, resulterede i samme resultat. 68 km/t var den maksimale hastighed, som de fuldt lastede RAV4’ere kunne gennemføre elgtesten med uden at fejle.
Teknikens Värld gennemførte testen med den nye Toyota RAV4 tidligere i år og oplevede dér store usikkerheder. Dengang var temperaturerne ti plusgrader. Den netop gennemførte test var en gruppetest med andre SUV’er, temperaturen var 23 grader, og her blev RAV4’erens opførsel af Teknikens Värld beskrevet som “endnu mere alarmerende”.
Til sammenligning gennemførte en fuldt lastet Kia Sorento elgtesten med 78 km/t. Teknikens Värld mener, at Toyota-ingeniørerne har en stor opgave med at gøre Toyota RAV4’s ESC-system mere effektivt.
Først når det er sket, vil Teknikens Värld kunne anbefale bilen.
Toyota: “RAV4 er sikker”
Toyota Danmark imødegår kritikken og fastslår over for Hvilkenbil, at intet “er vigtigere for Toyota end kundernes sikkerhed”.
Pressechef Anders Tystrup forklarer om miseren med RAV4 Hybrid:
“Vores tests opfylder til fulde de internationale standarder for undvigemanøvrer. Siden 2016 har vi endda opdateret og forbedret vores processer til også at kunne imødekomme den endnu strengere test foretaget af Teknikens Värld.”
Anders Tystrup understreger, at man tager det det svenske magasins undvigemanøvre-test meget alvorligt. Fabrikken forsøger at finde frem til årsagen i forskellen på magasinets testresultat og Toyotas egne elgtest-resultater.
Toyota har under udviklingen af den nye RAV4 Hybrid foretaget samme sikkerhedstest som Teknikens Värld. Ifølge den danske pressechef ved højere hastigheder end 70 km/t uden at være i stand til at fremprovokere samme oplevelse, som det svenske magasin har beskrevet. Efter Teknikens Världs test har Toyota igen haft RAV4 Hybrid gennem en elgtest uden problemer.
Toyota Danmarks pressechef fastholder derfor over for Hvilkenbil, at “RAV4 er en helt sikker bil at køre i”.
Da Toyota RAV4 Hybrid blev testet af EuroNCAP tidligere i år, opnåede den de fem maksimale stjerner og fik store roser for både sin passive og aktive sikkerhed.
Du kan se en video af testen af RAV4 i Teknikens Värld her.
Læs også hvilkenbils aktuelle test af RAV4.