Regeringsnotat: Dyre biler skal være billigere

bilsalget

Lavere bilafgifter er en del af de aktuelle finanslovsforhandlinger. Bag forslaget står Liberal Alliance, der vil sænke registreringsafgiften fra 180 til 140 pct.

Et internt forhandlingsnotat udarbejdet af Skatteministeriet og Finansministeriet tyder på, at en reducering af registreringsafgiften på personbiler er en vigtig brik i de aktuelle forhandlinger om finansloven. Det skriver flere medier tirsdag.

I notatet har regeringen udelukkende regnet på sænkning af registreringsafgiften for bilmodeller, der koster fra ca. 170.000 kr. og opefter. Det skal ske ved at reducere registreringsafgiften fra 180 til 140 pct. af den afgiftspligtige værdi, der overstiger 82.800 kr. Dermed vil forslaget især tilgodese de større biler; Jo dyrere bil, desto større bliver besparelsen for bilkøberne.

Notatet viser, at en sådan reduktion i registreringsafgiften vil koste statskassen et provenu på ca. 475 mio. kr. i 2016, når man indregner, at lavere afgifter vil få flere til at købe større biler. På sigt reduceres provenutabet til ca. 275 mio. kr. om året, ifølge Jyllands-Postens oplysninger.

Ifølge De Danske Bilimportører køber danskerne biler, der er markant mindre end i vores nabolande.
”Vi tror ikke, at danskerne har behov for mindre biler end i vores nabolande. Det er i høj grad et spørgsmål om, at biler er markant dyrere i Danmark, og at vores afgiftssystem forøger prisforskellen mellem mikrobiler og familiebiler. Hvis vi betalte det samme niveau af afgifter, men med udgangspunkt i nogle smartere kriterier end de nuværende værdiafgifter, kunne langt flere køre i en lidt større bil med bedre sikkerhedsudstyr og det uden at belaste miljøet yderligere,” siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Salget af de forskellige bilstørrelser, viser en tydelig overvægt af mindre biler. B-segmentet (lille klasse som fx VW Polo, red.) er førende, mens de større biler i C-segmentet – også kaldet Golf-klassen – og de mindre i A-segmentet (fx VW Up, red.) nærmest har indtaget en fælles andenplads.

Private har ikke råd til store familiebiler
Ifølge redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling viser statistikkerne, at salget af nye, større biler som VW Passat og Ford Mondeo stort kun sker som firmabiler. I 2014 udgjorde salget af Mondeo til private således blot to ud af knap 1.000 biler, mens kun seks pct. private købte en ny Passat.

”Familier, der ønsker en stor bil køber i dag næsten udelukkende brugte biler – her hører tre-fire år gamle Passat og Mondeo til blandt topsælgerne,” siger Jens Velling.

Han tvivler dog på, at lavere bilafgifter bliver en del af den endelige finanslov.

”Personligt vil jeg ikke sætte næsen op efter efter billigere biler. Vi har hørt den her sang fra borgerlige partier i årtier nu – og de danske bilafgifter er fortsat verdens højeste. Det skyldes den simple sandhed, at ingen dansk regering – rød eller blå – kan undvære indtægterne fra registreringsafgiften. Det er fortsat situationen,” vurderer Hvilkenbil’s redaktør.

Læs også: Billigere end forventet at afskaffe afgift på biler

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here