Rekord-lave priser på brugte elbiler

brugte elbiler

Større udbud end efterspørgsel og stagnerende europæisk bilsalg giver danske forbrugere “Europas billigste elbiler”, mener eksperter.

“Køb, køb, køb”.

Statsminister Mette Frederiksens opfordring til Forsvaret om at købe ind til bedre beskyttelse af Danmark i en urolig verden kan overføres til bilkøberne. Ifølge to eksperter, som Berlingske og TV2 har talt, har det i hvert fald aldrig været billigere at købe elbil. Så hvis behovet er der, kan man roligt slå til nu.

“Jeg tror, at vi for første gang nogensinde har markant billigere biler end resten af Europa”, siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.

Hos Bilbasen, Danmarks største onlineplatform for handel med brugte biler, sætter Jan Lang trumf på. Ifølge markedsanalytikeren har Danmark lige nu "Europas billigste elbiler".

“Går bare én vej”

Der er flere årsager til, at danske bilkøbere befinder sig i en usædvanlig gunstig position.

Mens danskerne køber elbiler i et omfang, der kun overgås af Norge, er interessen mindre rødglødende i resten af Europa. Kombineret med et krav om at sælge elbiler for at overholde EU’s miljøkrav får det bilproducenterne til at begunstige Danmark med lave priser på nye elbiler. Det påvirker brugtmarkedet, hvor priserne på brugte elbiler følger med ned.

Siden Tesla pludselig satte priserne på deres fabriksnye elbiler markant ned i begyndelsen af 2023, har det skabt en negativ spiral for priserne på alle elbiler. Der altså omvendt er særdeles positiv for bilkøberne, der kan se prisskiltene på både nye og brugte elbiler blive mindre og mindre.

brugte elbiler
VW ID.3 er blandt de elbiler, der er faldet mest i pris i 2025.

“Det går bare en vej, og den primære drivkraft er, at der er et massivt overbud lige nu", siger Jan Lang til TV 2.

Op til 11,5 pct. billigere

Bilbasens markedsanalytiker har lavet en oversigt over, hvor meget prisen på 11 af de mest populære, brugte elbiler er faldet i løbet af de første otte måneder i 2025.

Et eksempel er VW ID.3, som der sælges rigtigt mange af i Danmark. I januar kostede en brugt VW ID.3 i snit 182.000 kr. I august var gennemsnitsprisen nede på 161.000 kr. Det svarer til et fald på 11,5 pct.

På andre populære elbiler som VW ID.4, Hyundai Ioniq 5 og Polestar 2 er brugtpriserne faldet omkring ni procent siden begyndelsen af 2025. På den lille Fiat 500e er faldet næsten oppe i 10 procent (foto øverst).

Intet tyder på, at udviklingen vender og at elbilerne bliver dyrere. Tværtimod betyder øget konkurrence og faldende priser på vigtige komponenter til elbilers batterier, at elbiler hele tiden bliver billigere at fremstille.

Priser kan stige i 2026

Der er dog et men: Alt tyder på, at regeringen ikke får forhandlet en omlægning af registreringsafgifterne på plads i år. Dermed begynder den planlagte indfasning af afgifter på elbiler fra nytår. Frem mod 2030 vil de i snit blive otte procent dyrere, samtidig med at grænsen for, hvad en elbil må koste, før den pålægges afgift, rykkes nedad.

Fra 1. januar falder grænsen fra 419.000 til 363.000 kr. Biler der koster over 363.000 kr. bliver altså dyrere, mens elbiler op til 363.000 kr. slipper for afgift i 2026.

Er man på udkig efter en dyrere elbil, kan der altså være penge at spare ved at købe i år.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here