Renault har ikke snydt men…

Næsten 16.000 Renault Captur skal på værksted, fordi de udleder for mange NOx-partikler. Samtidig tilbyder Renault 700.000 bilejere frivillig opdatering.

”Vi snyder ikke, vi overholder normerne, og vi forsøger ikke at bedrage forbrugerne,” fastslår Renaults konkurrencedirektør Thierry Bollore.

Svaret kommer, efter at den franske bilfabrik i sidste uge blev ransaget af de franske miljømyndigheder på en mistanke om, at Renault måske snød med udstødningen på samme måde, som VW blev afsløret i at gøre sidste år. Men Renault benytter ikke ‘snyde-software’, viser undersøgelserne af flere Renault-modeller.

Helt grøn samvittighed har Renault dog ikke: 15.800 eksemplarer af den populære crossover Captur (billedet) udleder alt for mange NOx-partikler, og skal derfor på værksted. De berørte biler er alle udstyret med en 110 hestes dieselmotor og produceret i perioden fra juli til begyndelsen af september. Ifølge Renault skyldes problemet en fejl i produktionen og kan løses med en opdatering af motorens software.

Hjemkaldelsen får ingen betydning for danske Renault-ejere, da Captur ikke er blevet solgt herhjemme med den pågældende dieselmotor.

Erkender plads til forbedring
Udover at hjemkalde knapt 16.000 Captur, tilbyder Renault en frivillig opdatering af motorstyringen i op til 700.000 biler. Undersøgelsen har nemlig også afsløret, at Renault er blandt de bilmærker, hvor der er størst forskel mellem udledningen af NOx-partikler i tests og kørsel i den virkelige verden.

”Vi erkender, at det er utilfredsstillende – men vi er også de første til at indrømme, at der er plads til forbedringer,” sagde Thierry Bollore.

Forbedringerne er på vej, forklarer Bollore ifølge flere nyhedsbureauer. Renault lover at have en detaljeret plan klar i marts, hvorefter man vil begynde at indkalde de første af op til 700.000 biler til en frivillig opdatering af motorstyringen. Opdateringen kan angiveligt reducere NOx-udledningen uden at det går ud over motores præstationer i øvrigt. Hvor stor NOx-reduktionen bliver, kan Renault dog endnu ikke redegøre for.

For at imødegå kritikken – og formentlig også risikoen for at ende i en omfattende dieselskandale som konkurrenten VW – har Renault afsat over 350 millioner kroner til at opgradere mærkets eksisterende dieselmotorer, så de udleder færre NOx-partikler. Samtidig sætter Renault mere fart på udviklingen af næste generations dieselmotorer. Her har Renault allerede afsat ni milliarder kroner til en ny og renere motorgeneration, men lover nu at have den nye teknologi klar om tre i stedet for fem år som oprindeligt planlagt.

Læs også: Rygter om fusk ryster Renault

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here