Den danske Renault-importør renser ud i modelprogammet. Tre biler er på vej ud. Til gengæld kan coupé-crossoveren Arkana komme til Danmark i 2020.
Den danske Renault-importør renser ud blandt modellerne: I løbet af de kommende måneder er det adieu til den korte MPV Scenic, den store MPV Espace og firmabilen Talisman. Til gengæld håber den danske importør at kunne introducere en helt ny model på det danske marked i løbet af 2020: Arkana, hedder bilen, der er en moderigtig krydsning mellem crossover og coupé.
“Jeg kan bekræfte, at den korte Scenic, Espace og Talisman er på vej ud af det danske Renault-program. Det sker i løbet af nogle måneder. Formentlig om ca. et halvt år, umiddelbart før der kommer faceliftede udgaver af Espace og Talisman,” forklarer pressechef for Renault Danmark, Søren Ignaz.
Der er flere forklaringer på, hvorfor de tre modeller forsvinder fra det danske modelprogram. Den mest indlysende er, at salget ligger i den lave ende. En anden er, at Renault skal leve op til stadig skrappere regler for det samlede modelprograms gennemsnitlige brændstofforbrug og CO2-udledning. Og her hjælper det på gennemsnittet, når man dropper større modeller som eksempelvis Espace og Talisman.
Men hvorfor er det så svært at sælge biler i firmaklassen som Talisman?
“Vi burde også kunne sælge en bil som Talisman, der jo rundt regnet er 100.000 kroner billigere end en VW Passat. Men det tager lang tid at opbygge et image op i den her klasse, og som importør har vi kun været her i 11 år. Men jeg synes da, at det er lidt sørgeligt, at vi ikke kan tilbyde hele modelprogrammet til danskerne,” siger Søren Ignaz.
Afløser er klar
Alt tyder dog på, at Renault har en afløser for alle tre modeller klar i kulissen. Sidste år lancerede Renault den mellemstore Arkana til det østeuropæiske marked. Her har Arkana været så stor en succes, at Renault nu vil prøve lykken på det vesteuropæiske marked.
Som moderigtig crossover i sportsligt coupélook ser Arkana nemlig ud til at ramme forbrugernes umættelige appetit på høje biler ganske præcist. Flere premiummærker som Mercedes og BMW har stor succes med at sælge mere sportslige crossover- og SUV-modeller. Audi er også på vej, men Renault kan tilbyde Arkana til en langt lavere pris.
Hvornår – og om – Arkana kommer til Danmark, er endnu ikke afgjort.
“Det ligger fast, at Arkana kommer til Vesteuropa. Så skal vi finde ud af, om den skal til Danmark. Det kunne måske blive til sommer,” siger Søren Ignaz.
Hvad Arkana i givet fald skal koste i Danmark, tør Søren Ignaz ikke spå om. Men prisen bør lande i nærheden af Renaults egen SUV-model, Kadjar, der kan fås fra 248.000 kr.
Fremstilles i Rusland
Arkana er en smule længere end Kadjar, men står faktisk på en forlænget udgave af platformen fra de mindre Renault Captur og Dacia Duster platform. Alt andet lige er det en billigere platform.
Teknik og mekanik er iøvrigt sammenlignelig med det, vi kender fra Kadjar. Derfor skal vi regne med samme udvalg af motorer; to benzinmotorer med henholdsvis 140 og 160 hk, to dieselmotorer med 115 eller 150 hk. Arkana fremstilles på Renaults fabrik i Rusland. Med lidt held præsenteres den på vores breddegrader på biludstillingen i Geneve til marts.