Elbiler og en ny forhandlerstruktur giver Renault succes i Danmark. Med en vækst på 15 procent har det franske bilmærke sit bedste år siden 2016.
Populære elbiler og en ny strategi med færre, men større forhandlere rykker Renault op i hierarkiet på det danske bilmarked.
I årets første 10 måneder har Renault solgt flere end 10.500 person- og varebiler i Danmark - og det rykker det franske bilmærke op på en samlet fjerdeplads herhjemme.
”Vi skal tilbage til 2016 – 2017 for at se så stærk en performance, som vi har haft i 2025”, siger Head of Communications and Marketing for den danske Renault-importør, Søren Hyltoft.
Resultatet er en fortsættelse af sidste års vækst for Renault Danmark. I et marked, der år til dato er vokset med 4,5 procent, er Renault således vokset med næsten 15 procent. Markedsandelen er nu oppe på 6,14 procent.
Elbiler trækker udviklingen
Det er især Renaults elektriske person- og varebiler, der gør en forskel.
Renaults tre bedst sælgende biler er alle elektriske. Renault 5 Electric står for 23,5 procent af alle solgte Renault i Danmark. Den retro-inspirerede mini blev først lanceret i maj, men har hurtigt opnået en markedsandel på 22 procent. Siden maj er der indregistreret 2476 Renault 5.
Lige efter følger den større Scenic Electric, der står for knapt 17 procent af Renaults salg i Danmark.
Mere overraskende er det måske, at varevognen Renault Master er den tredje mest solgte Renault i Danmark. Med en markedsandel på 17 procent, er Renault Master E-Tech den næstbedst sælgende elvarevogn i Danmark. Kun VW ID.Buzz sælger bedre.
Fra fossil til el
Omstillingen til elbiler har med andre ord været en succes for Renault, der har mange års erfaring med elbiler.
”Der sker kæmpe forskydninger disse år. Tilbage i 2016-2017 var det Captur og Clio modellerne, der var bestsellere. De udgør i dag under 15 procent af salget, mens de rene elbiler har taget over. Vi sælger groft sagt ikke benzinbiler til private købere længere” siger Søren Hyltoft.
Samtidig får Renault masser af ros for deres nye elbiler. Sidste år blev Renault 5 Electric kåret som Årets Bil i Europa. I år er både Renault 5 og den lidt større Renault 4 med i finalen om at blive Årets Bil i Danmark.
Mission er lykkedes
Også Renault Danmarks beslutning i 2023 om at satse på færre, men større forhandlere har vist sig at være en god idé.
Ifølge importøren læste nogle det som om, at Renault var på retræte i Danmark. Men øvelsen handlede tværtimod om at vokse yderligere ved at “professionalisere” netværket af forhandlere.
Som salgstallene viser, er missionen lykkedes.
”Året er ikke gået, men det er klart vores ambition at fastholde vores markedsandel. Det har vi både forhandlernetværket og produkterne til”, siger Søren Hyltoft.






