Renault skal fremstille elbiler for Ford. Renault står for teknik og produktion, Ford for design og køreegenskaber.
Mens Ford udvikler en ny generation af billige elbiler i USA, er strategien anderledes i Europa. Her annoncerer Ford nu et samarbejde med Renault, der både skal udmønte sig i elektriske person- og varebiler.
I første omgang skal det give Ford en genvej til to nye elektriske personbiler, baseret på Renaults kendte Ampere platform. Renault skal bygge de to Ford-elbiler med Renault-teknik på ElectriCity-fabrikkerne i Nordfrankrig. Ford designer selv bilerne og får også mulighed for at justere køreegenskaberne, så de fransk-byggede biler giver den klassiske Ford-køreoplevelse.
Ford har fulgt samme strategi med de nuværende Explorer og Capri-elbiler, der benytter platform og teknologi fra VW’s MEB-platform fra bl.a. VW ID.4, Skoda Elroq og Enyaq samt Audi A4 e-tron.
Mindre biler
Skiftet til Renaults teknologi indikerer, at der bliver tale om to mindre og dermed billigere elbiler. Mest sandsynligt bliver der tale om Ford-udgaver af Renault 4 og 5. Renault Scenic Electric er lige så stor som Ford Explorer, og giver ikke mening at 'Fordificere'.
Et alternativ kan også være en Ford-udgave af den kommende Renault Twingo. Det vil give Ford en elektrisk afløser for Ford Ka, der har haft et pænt stort publikum i Europa.
Aftalen med Ford styrker Renaults satsning på elbiler. Renault har i forvejen et strategisk samarbejde med Nissan. Nissans nye Micra er japanernes udgave af Renault 5 og bygges også på Renaults fabrikker i Frankrig.
Klar i 2028
Samarbejdet med Ford øger Renaults samlede produktion af elbiler. Alt andet lige giver det stordriftsfordele og gør produktionen billigere. Hvis aftalen - som planlagt - også kommer til at omfatte varebiler, giver det Renault endnu større volume. På længere sigt kan Renault og Ford også komme til at dele teknologi - bl.a. inden for software.
For Renault skal aftalen med Ford gøre det franske mærke i stand til at nå sit erklærede mål om at kunne konkurrere med kineserne - også på pris. For Ford er aftalen et quickfix på et presserede problem om ikke at blive hægtet af i Europa i netop konkurrencen med kinesiske elbilproducenter.
Aftalen er dog bedst for Renault, der reelt sælger sin teknologi til Ford. Mens det øger indtjeningen for Renault, mindsker det Fords profit på de elbiler, som de kommer til at sælge i Europa.
De første Ford-elbiler med Renault teknik forventes at trille af samlebåndet i ElectriCity i begyndelsen af 2028.






