Rolig nu – elbiler er ikke mere farlige i kulden

elbiler i kulden

Snekaos og timelange køer på vejene får nogen til at udpege elbiler som farlige i kulden. Helt ubegrundet, forklarer Hvilkenbils Jens Velling.

”Fanget i elbil i 20 timer – kvindes kropstemperatur nåede 35 grader”.

TV2 gav dramaet en ekstra tand i en af deres reportager om de seneste dages barske vintervejr, der flere steder tvang strandede bilister til at overnatte i deres biler. Det har helt sikkert ikke været sjovt. Slet ikke for den 84-årige kvinde i artiklen, der i forvejen havde problemer med kredsløbet og dermed svært ved at holde varmen. Så varme tanker til hende og hendes mand, der heldigvis kom hjem i god behold efter 20 timers ufrivilligt ophold på E45. Og for dens sags skyld til chaufføren af den sygetransport, der delte ud af sit eget saftevand og doserede strømmen, så varmen blev fordelt over de 20 timer.

Men at TV2 fremhæver, at ægteparret befandt sig i en elbil er ikke bare dybt mærkeligt. Det er et eksempel på, hvordan elbiler – helt ubegrundet og uforklarligt – mistænkeliggøres.

Som udgangspunkt er der jo ingen forskel på, om bilen kører på strøm, benzin eller diesel, når du er fanget i sneen. Uanset drivmiddel kan du holde varme på bilen, indtil energien er brugt op. Og ja, en elbil kan løbe tør for strøm. Lige som en fossilbil kan køre tør for benzin eller diesel. Sker det, bliver det koldt. Og giver en udfordring, når du skal derfra igen. Her kan det være lidt lettere, hvis nogen kommer forbi med en reservedunk brændstof. Og ellers må du jo op på fejebladet eller slæbes væk – hvilket også kan blive resultatet for fossilbiler.

Timevis med varme på bilen

”Joeh, men de kører jo ikke så langt på en opladning, de der elbiler. Og da slet ikke, når det er koldt”, kan man høre skeptikerne insistere. Det har de nemlig læst i avisen eller set på TV2. Eller hørt fra deres bilkyndige fætter, der med stor fornøjelse har kørt dieselbil siden han fik kørekort i nittenhundrede-og-noget.

OK, så lad os gå ind på TV2’s sensationslystne præmis om, at elbiler bør fremhæves som særligt farlige i kulden: Meget belejligt testede det ungarske bilmedie Villanyautósok sidste vinter, hvor længe et par populære elbiler kunne køre i tomgang, inden batteriet gik fladt. Der kan nemlig også være koldt om vinteren i Ungarn, så de grundige journalister parkerede to Kia EV Niro og to Tesla Model 3 Standard Range i ni graders kulde og satte klimaanlægget til 21 grader. Efter 30 minutters ’tomgangskørsel’ målte de energiforbruget. Derefter er det bare at gange op i forhold til batterikapaciteten, så ved du, hvor længe du kan sidde stille og holde varmen i en elbil.

Du kan se energiforbruget over en halv time her:
Model Energiforbrug ved 30 min. tomgang
Kia e-Niro uden varmepumpe 2,4 kWh
Kia e-Niro med varmepumpe 1,4 kWh
Tesla Model 3 uden varmepumpe 3,4 kWh
Tesla Model 3 med varmepumpe 2,0 kWh

Herefter kan man holde forbruget op mod f.eks. fuldt og halvt opladet batteri. Det sidste er mest realistisk – de færreste sidder fast i en motorvejskø med hverken fuldt opladet batteri eller fuld tank. Herunder har vi overført målingerne til også at omfatte Danmarks mest solgte bil, Tesla Model Y, der formodes at have samme tomgangsforbrug som den teknisk identiske Model 3:

Model Tomgangstid 100 pct. batteri Tomgangstid 50 pct. batteri
Kia Niro EV 46 timer 23 timer
Tesla Model 3 og Y SR 29 timer 14,5 timer
Tesla Model 3 og Y SR 38 timer 19 timer

Bemærk, at der er tale om Kia Niro EV årgang 2022, mens Teslaerne er årgang 2023 – alle med varmepumpe.

Konklusionen må være, at du – naturligvis afhængig af mængden af strøm på batteriet – kan sidde ganske længe i en motorvejskø og holde varmen. Også selv om du kører elbil.

Så kære TV2: Tag det roligt, tjek fakta og bevar proportionerne – der er ingen grund til at skræmme de 200.000 danske elbils-ejere unødigt. De sidste par dage har nogle af dem tværtimod (og helt sikkert ikke med deres gode vilje) gjort klimaet en tjeneste ved at sidde i en kø og køre tomgangskørsel på den bæredygtige måde…

6 Kommentarer

  1. Tak for at nuancere debatten, der lige som så meget andet er blevet polariseret. Man kan åbenbart kun enten hade eller elske elbiler, og så have modsat holdning til fossilbiler.

    Det er i øvrigt også sjovt, at hvis en Tesla er indblandet i et færdselsuheld, så nævnes mærket stort set altid i artikler, mens jeg sjældent har læst en overskrift som “Mazda kørt galt i lyskryds”.

  2. Det helt store problem er, at de elbiler der løb tør for strøm skulle fjernes på et fejeblad, og det betød, at køen først blev opløst efter mere end et døgn. Autohjælp kunne ikke komme frem pga. de mange strandede elbiler. Havde det kun været biler på fossile brændstoffer, ville en dunk havde løst problemet på fem minutter. Elbiler kommer til at være skyld i, at mange katastrofer bliver meget værre end nødvendigt fremover. Læg dertil at de bryder i brand for et godt ord. Jo jo, dødsfælder er navnet. Og kulden viser jo, at det ikke er nødvendigt med elbiler i forhold til den globale opvarmning heller.

  3. Sikke en gang ubegavet vrøvl. Teste en bil i tomgang? Se dog på virkeligheden. Der står ikke andet end el-biler ude i kanterne af motorvejene, de tager op til to timer at genoplade, hvis laderstanden overhoved virker i kulden! Overordnet fakta er, at det ikke alene er en dårlig forretning, og en økonomisk katastrofe, at købe en el-bil, men de er heller ikke driftssikre (udover at være noget af det mest forurenende Jorden nogensinde har set).

    Og hvis store firmaer direkte begynder at skrotte el-bilerne, så er det fordi noget er galt, uanset hvor mange fladpandede tests du kan hentyde til med nedsættende formuleringer:

    Jeg tankede min bil op i bidende kulde forleden på under to minutter, og så var jeg tilbage på motorvejen. Men nu har jeg jo også en benzindreven bil, så uanset hvilken årstid det er, så er proceduren, tiden og forbruget det samme. Dejligt.

    Hvis jeg havde været så letsindig, at købe en el-bil, fordi jeg så tror jeg er med til at redde jorden (eller mere fordi bilforhandlere havde haft held med at lokke et kunstigt regeringsstøttet rabattilbud på en el-bil ned i halsen på mig), så havde det ikke været så nemt, at påføre min bil energi og komme afsted igen på få minutter. Og slet ikke om vinteren!

    Bevares, der er nye el-biler, der som udgangspunkt kan køre helt op til 423 km på én enkelt opladning, hvis altså den optimale temperatur for el-bilens batteri på omkring 21,5 grader er tilstede.

    Sådanne betingelser kan de fleste lande i Vesten ikke byde på om vinteren, og der er kun i Vesten, at vi har været dumme nok til at indkøbe el-biler i massevis.

    Især kulde påvirker nemlig el-bilens batteriets ydeevne og dermed elbilens rækkevidde. Derfor vil du om vinteren skulle forvente, at rækkevidden bliver 20-30 % mindre end normalt.

    Men så er der jo også lige ventetiden, når du oplader din el-bil, på op til 45 minutter. Eller omkring to timer, når klimaet byder på minusgrader.

    Lige en tanke: er det ikke sjovt, at man satser på en energikilde, der skal forhindre, at det bliver varmere, men så til gengæld ikke kan yde i det vejr man mener bør være normalen? Eller er der også en grænse for hvor koldt det må være, før det er menneskets skyld?

    Hertz dropper nu el-biler til udlejning, efter firmaet har konstateret, at det vil miste $245 millioner på el-biler. De sælger deres flåde af el-biler, både på grund af manglende efterspørgsel, massive afskrivninger, nedbrud og høje reparationsomkostninger.

    Og så kan bilen brænde, mens der skal specielle brandcontainere til at slukke dem 100%!!! Dem har vi vist tre af i Danmark.

    Din artikel er manipulerende og i bedste tilfælde en lemfældig omgang med sandheden, mens den også er flabet. Opfør dig ordentligt.

    • Hej Espen. Tak for dit indlæg – på Hvilkenbil værdsætter vi en god debat.
      Som jeg skriver i bloggen, har det aktuelle vintervejr affødt en – i min optik – ubegrundet kritik af elbiler, især på sociale medier. Det står jeg ved. Alle biler, uanset type, kan jo løbe tør for energi. Og set i lyset af vinklen, at elbiler skulle være særligt udsatte i vinterkulde, er det interessant at se på de mange tests, som er lavet af elbilers evne til at køre i ‘tomgang’, så passagererne kan holde varmen. Det er yderst relevant her i vintervejret, og også noget som flere andre danske medier efterfølgende har beskæftiget sig med. Konklusionen er meget enslydende: Med fx 50 pct. på batteriet, vil du typisk have strøm til varme i et døgns tid. Det rækker vel til de fleste situationer. Hvis du ikke har tillid til undertegnende, kan jeg anbefale dig at læse denne grundige artikel fra jp.dk, der henviser til adskillige undersøgelser af, hvor længe elbiler har strøm i vinterkulde, den er meget informativ: https://jyllands-posten.dk/biler/ECE16738215/hvor-laenge-kan-en-elbil-holde-dig-varm-i-en-snestorm/
      Dine påstande om, at elbiler er en ‘dårlig forretning’, ‘økonomisk katastrofe’, ‘ikke driftssikre’ og ‘noget af det mest forurenende jorden nogensinde har set’, er faktuelt forkerte: Der findes masser af dokumentation for, at det tværtimod forholder sig omvendt – prøv selv at Google det på anerkendte medier (og her vil jeg fraråde den enorme mængde af udokumenterede påstande og konspirationsteorier, som man finder på fx Facebook).
      Når det er skrevet, er jeg ærgerlig over, at debatten om elbiler ofte ender i en diskussion for-eller-imod elbiler. Det er helt unødvendigt og heller ikke mit ærinde i bloggen. Men når store medier som TV2 (og mange andre) vinkler nyheder på en måde, der udokumenteret sigter på at bringe elbiler i miskredit, kalder det på en faktabaseret korrektion. Det er helt OK at være imod elbiler – men det er ikke i orden at benytte urigtige påstande og argumenter.
      Med venlig hilsen, Jens Velling, Hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here