Test: Hvor meget rækkevidde koster det at køre med to cykler bag på en moderne elbil? Ganske meget, viser vores motorvejs-test.
Om lidt er det sommerferie, og tusindvis af danskere kører på bilferie. Mange af dem for første gang i en elbil. Og flere af dem med en cykelholder på anhængertrækket.
Men hvor meget ekstra energi og dermed kortere rækkevidde koster det egentlig at hænge et par cykler på anhængertrækket af en elbil?
Flere læsere har spurgt, så vi har testet det, så du bedre kan beregne rækkevidde og antal ladestop på den kommende bilferie.
I læ af stor SUV
Til testen benyttede vi den nye Opel Grandland – teknisk identisk søsterbil til Peugeot E-5008. Altså en ret stor elektrisk SUV, der kan sammenlignes med populære elbiler som VW ID.4, Skoda Enyaq og Tesla Model Y.
Alle er de så brede og høje, at de næsten skjuler to almindelige cykler på en cykelholder bag bilen. Står man foran bilen, er det faktisk kun de yderste af hjulene og det øverste af herrecyklens saddel, der rager uden for karrosseriet. Cyklerne er med andre ord stort set i læ for fartvinden, og så skulle man jo tro, at det ikke burde koste meget ekstra energi at køre med dem?
Så enkelt er det desværre ikke. To ting afgør luftmodstanden for en bil: Først skal den kløve luften foran. Bagefter skal den ’aflevere’ luften bag bilen i så god ro og orden og med så lidt turbulens så muligt. Det er derfor, at meget aerodynamiske biler ’spidser til’ mod enden – præcis som tværsnittet af en flyvinge.
Cykler skaber turbulens
Problemet med to cykler på en cykelholder er, at de forstyrrer afviklingen af luften bag bilen. I stedet for at luften bare fortsætter bag bilen, opstår der turbulens, der groft sagt får luften til at slå kolbøtter. Det skaber et sug, der øger luftmodstanden og dermed den mængde energi, der skal til for at drive bilen fremad.

Inde i bilen kan du ikke for alvor suget bag bilen. Men du kan i høj grad se det på energiforbruget i vores test.
Først kørte vi 52 km på motorvej med konstant 130 km/t uden cykelholder. Der var jævn til frisk vind, solskin og 16-17 grader. Det klarede den store Opel Grandland med et snitforbrug på 4,2 km pr. kWh. Det svarer til det forbrug vi måler i tilsvarende elbiler under tilsvarende forhold.
Med et batteri på 73 kWh giver det Opel Grandland en rækkevidde på 306 km, hvis du tør køre batteriet helt ned mod 0 pct.
Over 10 pct. højere forbrug
Bagefter kørte vi præcis samme rute under præcist samme forhold med en cykelholder med en dame- og herrecykel bag på den store Grandland. Den samlede vægt er på 42 kg, men det er ikke vægten, der koster energi – det er den øgede luftmodstand. Og den koster faktisk en del energi. 3,8 km pr. kWh målte vi turen med cykelholder til. Det øger altså forbruget med hele 10,5 procent at hænge to cykler på anhængertrækket.
Det koster naturligvis på rækkevidden, der reduceres til 274 km, hvis du tør køre batteriet ned mod 0 km.
Er der 1.200 km til din feriedestination, betyder det, at du skal tilføje et ekstra ladestop, hvis du kører med cykler bag på bilen. Det er selvfølgelig ikke et problem, men måske meget rart at vide på forhånd.
God tur! Både i elbilen og på cyklerne.
Synes du, at 130 km/t lyder af meget i en elbil? Læs her, hvor meget strøm det sluger at øge farten fra 110 til 130 km/t.
Fakta: Forbrug med og uden cykelholder
Kørsel med 130 km/t | Uden cykler | Med to cykler | Forskel i pct. |
Forbrug | 4,2 km/kWh | 3,8 km/ kWh | + 10,5 pct. |