Kia udvider paletten af elbiler med den stilbevidste e-Soul, der kommer med to batteripakker og tre udstyrstrin. Rækkevidden spænder fra 276 til 452 kilometer.
Mens de fleste bilmærker – Tesla undtaget – taler om, hvor mange elbiler de planlægger at rulle ud de kommende år, gør koreanske Kia noget ved snakken. På kort tid er Kia blevet en stor og meget virkelig spiller blandt elbilerne.
Fornylig lancerede koreanerne den spændende e-Niro, der sammen med søsterbilen Hyundai Kona Electric er den første elbil med lang rækkevidde, der også er til at betale. For 335.000 kroner får du både god plads, masser af udstyr og en rækkevidde på hele 455 kilometer efter den skrappe WLTP-norm.
Savner du mere spræl i designet, er Kia nu klar med e-Soul. Designet kan henføres til en kultagtig kummefryser-stil, der gennem flere år har været populær blandt yngre bilkøbere i Asien og USA. Herhjemme er der langt mellem Soul-modeller på de danske veje, men det håber Kia at lave om på med tredje generation.
Ude i verden fås Soul også med forbrændingsmotor, men herhjemme kommer vi kun til at se den som elbil under navnet e-Soul. Designet er virkelig anderledes. Tjek for eksempel det smalle lygtebånd på fronten, bagruden omkranset af baglygter og de lineal-lige linjer i øvrigt. Jo, e-Soul skiller sig ikke bare ud på grund af drivlinen, men også på formsproget.
Deler teknik med e-Niro
Teknisk er den baseret på e-Niro, så derfor har det været relativt nemt for Kia at udvide udbuddet af elbiler. Pladsen er en anelse mindre, men kasseformen gør stadig e-Soul til en praktisk størrelse – både på bagsædet og i bagagerummet. Set med danske briller er det spændende, at e-Soul er lidt billigere end e-Niro.
Priserne begynder ved 270.000 kroner for en e-Soul med det mindste batteri på 39 kWh, der giver en rækkevidde på 276 kilometer. Basistrim hedder Vision og er typisk for Kia på ingen måde skrabet. Vision byder bl.a. på klimaanlæg, adaptiv fartpilot, LED-lygter for og bag, 17” alufælge, syv-tommer infotainmentsystem med Apple CarPlay, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og sporassistent.
Næste model hedder e-Soul Comfort, der lægger fine detaljer som læderrat, varme i forsæderne og p-sensorer til pakken. Det afgørende er dog, at Comfort indeholder den store batteripakke på 64 kWh, der øger rækkevidden til hele 452 kilometer. Du får også opvarmning af batteriet, hvilket hjælper på rækkevidden på kolde dage. Samtidig stiger motorens ydelse fra 136 til 204 hk, og så har e-Soul både de kræfter og den rækkevidde, som man forventer af en moderne elbil. Prisen er stadig ikke urimelig – ja nærmest lav sammenlignet med konkurrenterne: 324.000 kroner.
Vil du spendere endnu mere, får du den fylde udstyrspakke i topmodellen Advance til 340.000 kroner.
At priserne er attraktive understreges af, at e-Soul i alle varianter er 10.000 kroner billigere end e-Niro.
Ladeboks følger med
Alle e-Soul leveres standard med en ladeboks fra Clever, der lader med 3,7 kW. Skal det store batteri lades fuldt op, vil det dog tage omkring 18 timer med standardladeboksen. For 6.000 kroner du opgradere til en dobbelt så effektiv ladeboks, der lader med 7,2 kW – det halverer ladetiden.
Kia e-Soul er fremme hos de danske forhandlere nu. Og hvis du er faldet for den kørende kummefryser, skal du nok skynde dig at besøge den nærmeste forhandler i en fart: Der er allerede ét års leveringstid på e-Niro og det kan meget hurtigt komme til at gå samme vej for søsterbilen e-Soul.