Europæerne købte flere biler i 2024, men færre elbiler. Også i vores nordiske nabolande, Sverige og Finland, faldt interessen for elbiler.
Statslig hjælp til fremme af elbiler er afgørende, når andelen af elbiler skal øges. Og fravær af statslig hjælp er den største forklaring på, hvor det samlede salg af elbiler i Europa faldt med 5,9 procent fra 2023 til 2024.
Tyskland er det klareste eksempel på, at økonomisk starthjælp fra staten betyder noget. Mere om det lige om lidt.
Men også hos vores nordiske naboer, hvor man ellers skulle tro, at husstandenes økonomi ville være tilstrækkeligt polstret og politikernes begejstring for grøn energi stor nok til fremgang for elbiler, gik det lige modsat i 2024.
Finnerne er ikke begunstiget af afgiftslettelser eller for eksempel lavere priser på strøm, og i 2024 var salget af elbiler i Finland hele 26 pct. mindre end året før. Salget af elbiler udgjorde knap 30 pct. af det totale salg.
I Sverige er de såkaldte incitamenter til fremme af elbiler fjernet, og salget af elbiler var i 2024 knap 16 pct. mindre end året før. Lidt over hver tredje solgte bil i Sverige i 2024 var en elbil.
Her går det godt
Vores norske naboer, hvor den bugnende oliefond hjælper nationens bilister over i elbiler, kan stadig kalde sig verdens førende nation af elbilister. Her blev solgt næsten 129.000 nye biler i 2024, viser opgørelsen fra ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association). Over 114.000 af dem var elbiler – det svarer i runde tal til, at 90 pct. af alle solgte biler var elbiler. Fremgangen i salget af elbiler i Norge var fra 2023 til 2024 på 9,4 pct.
Vi danskere er også godt med på grund af afgiftsfritagelser. Her steg antallet af solgte elbiler med 42,2 pct. fra 2023 til 2024. Lidt over halvdelen af alle de solgte 173.000 nye biler i 2024 var elektriske.
Fænomenet Tyskland
Vores store nabo mod syd, det mange bil-producerende Tyskland, er suverænt det land i Europa, hvor der sælges flest biler. Tyskerne købte 2,8 millioner biler i 2024, en beskeden nedgang på en procent i forhold til 2023.
Salget af elbiler i Tyskland faldt derimod med 27,4 pct. – godt 380.000 solgte elbiler i 2024 mod 524.000 i 2023. Forklaringen skal findes i aflivningen af den tidligere støtteordning, kaldet BAFA, opkaldt efter den myndighed, der administrerede ordningen (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle). Den fik kniven i december 2023, og salget af elbiler raslede omgående ned.
BAFA-ordningen gav i årene 2020-2022 den enkelte tysker, som købte en elbil, en kontant belønning på 6.000 euro (knap 45.000 kroner). I 2023 var belønningen på 4.500 euro (godt 34.000 kr.), men den tyske forbundsdag fandt den efterhånden for dyr. Blandt andet blev der brug for penge, da tyskerne havde gjort sig rigeligt afhængige af gas fra Rusland, som man blev nødt til at skrue ned for, da præsident Vladimir Putin overfaldt Ukraine i februar 2022.
Anslået kostede BAFA den tyske stat over 10 milliarder euro (75 mia. kr.), og i december 2023 blev kassen lukket.
Fidusen for de tyske elbilejere var, at godtgørelsen blev udbetalt efter seks måneders ejerskab. En “sidegevinst” var, at en del blot købte en elbil for at vente på bonussen, hvorefter bilen blev solgt med fortjeneste. Ofte eksporteret, og ofte eksporteret til Danmark, hvor salget af brugte elbiler importeret fra primært Tyskland er eksploderet. (Efter annoncen listen over solgte elbiler i Europa)
Liste over salget af elbiler i de enkelte lande
2024 | 2023 |
Ændring i pct.
|
|
Belgien | 127.703 | 93.285 | 36,9 |
Bulgarien | 1.665 | 1.874 | -11,2 |
Cypern | 1.193 | 788 | 51,4 |
Danmark | 89.199 | 62.715 | 42,2 |
Estland | 1.320 | 1.445 | -8,7 |
Finland | 21.868 | 29.535 | -26,0 |
Frankrig | 290.614 | 298.219 | -2,6 |
Grækenland | 8.707 | 6.379 | 36,5 |
Holland | 132.166 | 113.967 | 16,0 |
Irland | 17.459 | 22.852 | -23,6 |
Italien | 65.620 | 66.287 | -1,0 |
Kroatien | 1.793 | 1.637 | 9,5 |
Letland | 1.270 | 1.787 | -28,9 |
Litauen | 1.779 | 2.105 | -15,5 |
Luxembourg | 12.778 | 11.033 | 15,8 |
Malta | 2.886 | 1.515 | 90,5 |
Polen | 15.564 | 17.070 | -3,0 |
Portugal | 41.757 | 36.390 | 14,7 |
Rumænien | 9.795 | 14.438 | -32,2 |
Slovakiet | 2.227 | 2.346 | -5,1 |
Slovenien | 3.148 | 4.330 | -27,3 |
Spanien | 57.374 | 51.611 | 11,2 |
Sverige | 94.333 | 112.179 | -15,9 |
Tjekkiet | 10.920 | 6.680 | 63,5 |
Tyskland | 380.609 | 524.219 | -27,4 |
Ungarn | 8.565 | 5.799 | 47,7 |
Østrig | 44.622 | 47.621 | -6,3 |
EU i alt | 1.447.934 | 1.538.106 | -5,9 |
Island | 2.661 | 8.776 | -69,7 |
Norge | 114.396 | 104.588 | 9,4 |
Schweiz | 46.141 | 52.728 | -12,5 |
Storbritannien | 381.970 | 314.687 | 21,4 |
Europa i alt | 1.993.102 | 2.018.885 | -1,3 |
Kilde: ACEA |
Af redaktionen