For første gang i år falder BYDs globale bilsalg. Faldet kommer samtidig med at BYD mistænkes for at booste salgstal ulovligt i Kina.
Kinesiske bilproducenter boomer. De øger konstant salget af især elbiler, der er bedre og billigere end konkurrenternes. Snart vil de dominere bilmarkeder over alt i verden.
Sådan lyder den gentagne historie om den fremadstormende kinesiske bilindustri, der nyder godt af statsstøtte og et enormt hjemmemarked, der for længst er blevet verdens største.
Men måske mangler der nogle nuancer i historierne. Små sprækker er i hvert fald begyndt at vise sig i fortællingen om de uovervindelige kinesiske bilmærker.
Salget dropper 10 pct.
Den seneste finder vi hos den største af de kinesiske bilproducenter, BYD.
Ifølge CarNewsChina solgte BYD 341.030 biler på verdensplan i juli. Det er en tilbagegang på 9,7 pct. sammenlignet med juni – og første gang i et halvt år, at BYD har tilbagegang i salget.
Det er især salget af ladehybrider, der ellers har fået et comeback flere steder i verden, der er gået i bakgear for BYD. Salget af ladehybrider falder for fjerde måned i træk. Tilmed accelererer faldet: Fra minus 0,4 pct. i april, over minus 6,3 pct. i maj til minus 12,5 pct. i juni.
Der er også tilbagegang for BYDs elbiler – men i mindre grad. BYD solgte 177.887 elbiler i juli. Det er 14 pct. færre end i juni, men 36,8 pct. flere end i juli sidste år.
Eksporten faldt i juli
Tilbagegangen rammer også BYD på eksporten. BYD eksporterede 80.737 biler i juli. Det er 10,3 pct. færre end i juni og den første nedgang i eksporten siden november sidste år. Trods den aktuelle nedgang har BYD dog øget sin eksport med 169 pct., hvis man sammenligner juli med samme måned sidste år.
BYD er på ingen måder i alvorlige vanskeligheder. Men meget tyder på, at BYD – i lighed med andre Kina-mærker – kæmper for at fortsætte den meget omtalte salgsfremgang.
Mistanke om snyd med statsstøtte
Tidligere i år kom det frem, at flere kinesiske bilproducenter – deriblandt BYD – tilsyneladende booster deres salgstal ved at sælge fabriksnye biler som let brugte. De kinesiske myndigheder har bedt blandt andre BYD og Dongfeng om at forklare, hvorfor man kan købe BYD-biler, der stadig har plastic på sæderne og 0 eller kun få km på tælleren?
Mistanken er, at den kinesiske bilindustri udnytter den kinesiske stats rundhåndede statsstøtte til elbiler.
Det fungerer angiveligt sådan her: En bilproducent ønsker at fremvise høje salgstal. Den sælger derfor nye biler – i hvert fald på papiret – til en forhandler eller anden form for partner og indkasserer dermed tilskud. Men på det overmættede kinesiske bilmarked er konkurrencen hårdere end nogensinde, så det kan være svært at komme af med fabriksnye biler til fuld pris.
I virkeligheden afsættes nogle af bilerne derfor direkte til brugtmarkedet, hvor de sælges til nedsatte priser som ’let brugt’ eller ’tidligere ejet’. Bilkøberne får et godt tilbud og slår til, brugtbilforhandleren tjener lidt penge, og producenten kan holde salget oppe og inkasserer samtidig statslige tilskud.
Det er win-win for bilproducenter, forhandlere og forbrugere. Men ikke for den kinesiske stat, der betaler gildet i form af tilskud og statsstøtte.
Udskilningsløb er i gang
At BYD's salgstal nu falder for første gang i mange måneder, kan muligvis indikere, at BYD ikke længere kan booste salget ved at sælge nye biler som brugte. I sidste ende kan det betyde mindre statsstøtte, hvilket igen betyder højere priser eller lavere indtjening for BYD.
En af BYDs konkurrenter, Great Wall Motors, sammenlignede situationen med det kinesiske ejendomsmarked. Her gik giganten Evergrande Group konkurs i 2024 efter at have gældsat sig, mens man byggede ejendomme, der slet ikke var købere til.
Under alle omstændigheder viser de aktuelle salgstal for BYD, at kinesisk bilindustri måske er ved at nå loftet. Brancheanalytikere – også i Kina – er enige om, at der ikke er plads til de flere end 100 kinesiske bilmærker. Mange vil bukke under – og udskilningsløbet er i gang.