Nu starter salget af den nye Range Rover Evoque. Prisen er faldet mere end 130.000 kroner, samtidig med at der er skruet op for luksus og teknologi.
Den nye Range Rover Evoque SUV ser ikke alene knivskarp ud, importøren har også skærpet priserne.
Bilen kan allerede nu bestilles hos de danske Jaguar Land Rover forhandlere til priser fra lige omkring 550.000 kr. og en beskatningsværdi på en halv mio. kr.
Hos Jaguar Land Rover i Danmark er man mere end tilfreds med prissætningen:
”Det er jo nok endnu bedre end vi havde turdet drømme om. Ikke alene er vi trådt et skridt op ad stigen, når det gælder eksklusivitet. Vi markedsfører udelukkende Evoque med automatgear og mindste motor er nu 180 hk diesel mod før 150 hk og manuelt gear. Samtidig er interiøret eksklusivt som i den langt større og luksuriøse Range Rover Velar. Og oven i det er priserne er faldet. Så bliver det vist ikke meget bedre”, siger pressechef hos Jaguar Land Rover Søren Hyltoft.
Han understreger, at priserne gælder i introperioden, der strækker sig frem til og med 30. juni.
Den nye Evoque, der er designet, konstrueret og bygget i Storbritannien, er 100 procent nyudviklet – kun dørhængslerne er genbrugt.
Som altid hos Range Rover er det muligt at bestille alle mulige kombinationer. Mest interessant er dog udgaven 180 hestes diesel med automatgear og firehjulstræk i S-versionen, som er meget veludstyret med blandt andet el-betjente lædersæder, 18 tommer alufælge og fuld LED lys.
Den version koster 551.900 kroner, mens beskatningen holdes lige under 500.000 kr. Den tidligere Evoque med 180 hk og automatgear og AWD, men uden lædersæder kostede 684.280 kroner. Altså et prisdyk på over 132.000 kr.
Er man i stedet til benzin, er der et tilsvarende tilbud. Det gælder Evoque med 200 hk, firehjulstræk og automatgear – ligeledes i S-versionen – til 553.900 kr. ved privatkøb, mens beskatningen er 519.900 kroner.
Igen er der tale om et prisfald i forhold til den tidligere version. Retfærdigvis havde den gamle 49 hk mere, men den kostede også 673.860 kroner – hvilket betyder en besparelse på næsten 120.000 kroner – uden at medregne de el-betjente lædersæder.
Indbygget butler
Evoque er den første Land Rover med Smart Settings, der benytter sig af algoritmer med kunstig intelligens, for at lære førerens præferencer at kende, og fungerer som en ’indbygget butler’. Ud over sæde-, musik- og klimaindstillinger kan Evoque også styre ratindstillingerne for at sikre maksimal komfort.
Range Rover Evoques udvendige mål er næsten uforandrede, men da den er baseret på Land Rovers nye Premium Transverse Architecture, er der mere plads indvendigt end før. En længere akselafstand giver 20 mm mere knæplads på bagsædet og mere plads til småting – i det større handskerum og midterkonsollen er der nu god plads til tablets, håndtasker og flasker.
Bagagepladsen er øget med 10 procent (til 591 liter), og er blevet bredere med god plads til en sammenklappet barnevogn eller golftasken, og lastrummet øges til 1.383 liter, når de fleksible 40:20:40 sæder på anden sæderække lægges ned.
Hybrid- og Plug-in version
Den nye arkitektur er udviklet til el, og modeludbuddet omfatter en 48-volt mild hybrid ved lanceringen. Modeludbuddet udvides næste år med en elektrisk plug-in hybrid (PHEV) og 3-cylindret benzinmotor.
Den nye Evoque har firehjulstræk og anden generations Active Driveline med Driveline Disconnect for at forbedre effektiviteten og Adaptive Dynamics for at sikre komfort og køreegenskaber i optimal balance. Terrain Response 2 – en helt ny teknologi i en Range Rover i fuld størrelse – registrerer automatisk vejoverfladen og justerer opsætningen, mens Evoque nu kan køre igennem op til 600 mm vand.
‘Gennemsigtig’ motorhjelm
Range Rovers førerplads har taget springet ind i den digitale tid med et bakspejl, der forvandles til en HD-videoskærm. Hvis passagerer eller store genstande spærrer udsynet bagud, kan føreren bare trykke på en kontakt under spejlet, hvorefter højopløste videobilleder fra toppen af bilen tydeligt viser, hvad der sker bagude. Skærmen giver et bredere synsfelt og bedre udsyn i dårlig belysning.
Den nye Range Rover Evoque gør også motorhjelmen ‘usynlig’ ved at lægge kamerabilleder på den øverste touchscreen, så føreren får et 180 graders billede af, hvad der sker under bilens front. Det er bl.a. en stor fordel på vanskelige parkeringspladser, ved høje fortovskanter eller i barsk terræn og er en virkeliggørelse af den Transparent Bonnet-teknologi, der blev vist af Land Rover i 2014.