Skoda træder på bremsen for sine elbil-planer. I stedet for seks elbiler inden 2026, kommer der fem – elektrisk Octavia udskydes.
Skoda Octavia har en stor fanskare i Danmark. Men drømmer du om en elektrisk udgave, kommer du til at væbne dig med tålmodighed.
Mens salget af elbiler slår den ene rekord efter den anden i Danmark, stagnerer salget i store dele af Europa. Det får nu Skoda til at revidere sine planer.
Tidligere har det tjekkiske mærke haft en plan om at lancere seks elbiler inden 2026. Samtidig skulle tre modeller med forbrændingsmotorer udfases inden 2027.
Sådan kommer det ikke til at gå.
Epiq i 2025
Fem af de seks elbiler kommer som planlagt. Det er den netop afslørede Elroq, der er en forkortet udgave af Skodas hidtil eneste elbil, Enyaq.
Næste år ser vi Epiq – en kompakt crossover på godt fire meter, der bl.a. skal konkurrere med Citroën ë-C3.
Derefter kommer turen til den endelige udgave af konceptbilen Vision 7S, en kleppert af en el-SUV med plads til syv.
Endelig får Skoda tid til endnu en opgradering af Enyaq og Enyaq Coupe. Vi gætter på, at det drejer sig om et facelift, hvor begge modeller får samme front som Elroq.
Op til to år forsinket
Til gengæld er den sjette elbil, som Skoda tidligere har omtalt, udskudt. Modellen er endnu på konceptstadiet og har ikke noget navn, men er en mellemstor stationcar i Octavia-størrelse. Reelt er der tale om den elektriske afløser eller pendant til Skoda Octavia Combi.
”Vi justerer fordi elbil-interessen er stagneret, forklarer Skodas topchef Klaus Zellmer i et interview med britiske Autocar.
I interviewet antyder Zellmer, at den elektriske Octavia i stedet kan komme på markedet i 2027 eller 2028 – altså op til to år senere end planlagt.
Tre fossilbiler fortsætter
Samtidig har Skoda besluttet at fortsætte med tre fossilbiler, der fortsat sælger godt. Fabia, Kamiq og Scala fortsætter i produktion frem til 2030.
I interviewet med Autocar afslører Klaus Zellmer også, hvorfor Elroq er væsentligt billigere end Enyaq selv om forskellen mest består i, at Elroq er 16 cm kortere og har et lidt mindre bagagerum. Ifølge Zellmer kommer Skoda ikke til at tjene meget på Elroq. Men Skoda har brug for at sælge flere elbiler, så mærket kan overholde EU’s miljøkrav og dermed undgå ganske store bøder.