Importen af brugte elbiler boomer. Derfor er tilgangen af elbiler i Danmark næsten en halv gang større end de officielle salgstal viser.
Antallet af elbiler vokser langt hurtigere, end de officielle tal for salget af nye elbiler viser. Det fremgår af en særlig beregning fra Danmarks Statistik på importen af elbiler, som Hvilkenbil.dk har set nærmere på.
Mens der i 2021 blev registreret ca. 24.000 nye elbiler, blev der oven i indregistreret ca. 10.500 importerede brugte elbiler, og det giver en samlet tilgang på i alt 34.500 elbiler. Altså er bestanden af elbiler i Danmark øget med næsten 44 procent flere biler, end salgstallene for nye biler viser.
I den foregående 12-måneders periode blev der registreret 11.300 nye og 2.400 brugte elbiler. Importen af elbiler, primært fra Tyskland, hvor der er en favorabel tilskudsordning, er altså ’boomet’ med godt en firedobling, mens salget af nye elbiler ’kun’ blev lidt mere end fordoblet.
”Salget af nye elbiler er gået markant frem, og udviklingen fortsætter, efterhånden som udvalget af mærker og modeller vokser. Men samtidig er der lange leveringstider – nogle gange på over et år – på de nye elbiler, og det skaber et kæmpe marked for import af let brugte elbiler,” siger redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling.
Ifølge analysen er gennemsnitsalderen for de importerede brugte elbiler i 2021 ca. 1,7 år.
Typisk to år gamle
”De brugte biler er typisk et par år gamle, og er dermed næsten af samme standard, som de nye. Fænomenet hænger bl.a. sammen med, at der kan spares et betydeligt beløb i forhold til de danske priser ved at købe en nyere brugt bil, der er importeret fra Tyskland,” lyder forklaringen fra Danmarks Statistik.
Helt friske tal fra 2022 viser, at importen af brugte elbiler faktisk stiger yderligere. Således blev der bare i april indregistreret 1.454 fabriksnye elbiler herhjemme, mens der i samme måned blev importeret 1.869 brugte elbiler.
Jens Velling fra Hvilkenbil.dk, forventer, at brugtimporten endda vil stige endnu mere i de kommende måneder:
”Efterspørgslen på elbiler herhjemme er steget markant, men der er store flaskehalse på levering af nye elbiler i halen på Corona-pandemien og senest den russiske invasion af Ukraine, som er hjemland for mange virksomheder, der leverer komponenter til den europæiske bilindustri. Krigen har lammet produktion på mange af disse fabrikker. Samtidig ser vi, at prisen på en liter benzin snuser til 17 kr. Det får mange danskere til at sige, at deres næste bil skal køre på el,” siger redaktøren, der har fulgt bilbranchen tæt i en lang årrække.
Også marked for ladehybrider
Der er også et stort marked for import af nyere brugte opladningshybrider, viser tallene fra Danmarks Statistik.
De tilsvarende tal for plugin hybriderne er 38.400 nye og 9.000 brugte. I den foregående 12-måneders periode blev der registreret 15.000 nye og 2.200 brugte. Gennemsnitsalderen for de brugte plug-in hybrider er ca. 2,2 år.