Den nye Audi A3 ligner forgængeren til forveksling. Nyhederne er lavere vægt og en ny platform, som A3 deler med næste generation VW Golf.
Når den nye Audi A3 indtager de danske veje til august, skal man være kender for at opdage det. Nyeste udgave af Audis indslag i Golf-klassen er som snydt ud af den trapezformede næse på sin forgænger.
Men faktisk er der masse af nyheder under Audi A3’s stramt designede karrosseri. A3 er den første bil i VW-familien, der er bygget på en såkaldt modulær platform. Idéen er kort fortalt at bilens ”bund” er let at forkorte eller forlænge, så den spænder over flere bilstørrelser. Det sparer penge og samtidig skulle den intelligente opbygning øge pladsen i kabinen.
no images were found
Audi A3 bevarer dog længden på 4,2 meter. Til gengæld er længden mellem akslerne øget to centimeter til 2,6 meter – det skulle også sikre bedre benplads på bagsædet. Endelig har A3 været på slankekur; 80 kilo er den blevet lettere. Sammen med motorer, hvor man kan lukke to af de fire cylindre ned efter behov – ”Cylinder on Demand” – skulle det gøre den nye A3 væsentligt mere økonomisk.
Den nye A3 kommer først med tre døre, senere følger en lidt længere SportBack med fem døre og større bagagerum.