Mercedes arbejder med en ny type solcelle, der indgår i bilens lak. Cellerne er så effektive, at de kan dække manges daglige kørselsbehov.
Vi har før hørt om at bruge solceller på elbiler for at udvide rækkevidden. Men Mercedes kommer nu med en ny teknologi, der tilsyneladende har større potentiale end nogensinde før.
På et presseseminar for nylig gav Mercedes indblik i flere nye teknologier, som mærket arbejder med lige nu.
Blandt de mest lovende er en ny type solceller, der blot er 5 mikrometer tykke. Det svarer til 5 milliontedel meter – væsentligt mindre end tykkelsen på et menneskehår.
Solcellerne er også ultralette – de vejer mindre end 50 gram per kvadratmeter. Tilsammen gør disse egenskaber det muligt at lade solcellerne indgå som en del af bilens lak.
Omsætter 20 pct. til strøm
Samtidig er de nye solceller uhyre effektive. Ifølge Mercedes omsætter de 20 procent af det sollys, som de opfanger, til energi. Enten i form af strøm, der straks bruges til fremdrift af elbilen, eller til at oplade batteriet, hvis den holder stille.
Solcellerne er konstant aktive, så selv om elbilen er slukket og parkeret, vil cellerne opfange og lagre energi.
En overflade på 11 kvadratmeter – det svarer til karrosseriet på en mellemstor SUV kan under ideelle forhold producere strøm til 12.000 km om året.
Hvor meget strøm, der kan hentes ud af solcelle-lak, afhænger af betingelser som solstrålernes intensitet, om bilen er parkeret i skyggen og hvor i verden, den befinder sig.
Overskuds-strøm i Californien
Mercedes giver selv et eksempel fra vores egne breddegrader, nærmere betegnet mærkets tyske hjemby Stuttgart godt 800 km syd for den danske grænse. Her kører bilisterne i gennemsnit 52 km om dagen. Omkring 62 pct. af den distance kan dækkes med de nye solceller.
I en solrig by som Los Angeles i Californien på den amerikanske vestkyst, ser det endnu bedre ud. Her kan du ikke alene dække dit gennemsnitlige, daglige kørselsbehov ved hjælp af solceller. De vil give et overskud af strøm, som du kan sende tilbage i huset, hvor strømmen kan bruges til kogeplader, støvsugning og varmepumper.
Mercedes fortæller også, at de nye solceller ikke bare er usædvanligt effektive men også meget miljøvenlige. Cellerne indeholder hverken sjældne metaller eller silikone – kun ikke-giftige og allerede tilgængelige råmaterialer. Derfor er cellerne også nemme at genbruge og endnu billigere at fremstille end konventionelle solceller, der i forvejen er styrtdykket i pris.
Mere røber Mercedes ikke – heller ikke, hvor meget det vil koste at bruge solcelle-lak på fremtidens, elektriske stjernebiler. Der er dog ikke kun tale om teori. Mercedes siger, at de lige nu arbejder på at gøre det muligt at bruge solcelle-lak på alle karrosseri-overflader af en bil – uanset deres form eller vinkling på bilen.