Fem års garanti eller mere er blevet normen for nye biler i Danmark. Det øger presset på de få mærker, der nøjes med to år – vi har spurgt til deres planer.
Nye biler bør være dækket af mindst fem års garanti. Især elbiler, der er ny og kostbar teknologi, og hvor der er alt for mange skræmmeeksempler på, at forudsætningsløse forbrugere får uventede kæmperegninger.
Sådan har det lydt længe fra bilmedier som Hvilkenbil og bilistorganisationer som FDM. Men først i december 2024 skete der noget. Semler, den danske importør af bl.a. VW, Skoda, Audi og Cupra, øgede pludselig nybilsgarantien fra to år til fem år/150.000 km på mærkernes elbiler.
Initiativet gav genlyd i den danske bilbranche og skabte en ketchupeffekt. Pludselig snublede importører og bilmærker nærmest over hinanden for at matche VWs fem års garanti.
Først fulgte Ford trop. Så Mercedes – dog lidt tøvende i form af en tidsbegrænset kampagne. Herefter tog Citroën, Opel og Peugeot springet. Kort efter fulgte Mazda med, derefter Renault, så udvidede VW de fem års garanti til også at omfatte elektriske varebiler, og senest var det så Volvos tur i august til at give fem års garanti/200.000 km på mærkets elbiler.
En god udvikling for danske bilkøbere. Men også en udvikling, der øger presset på det efterhånden lille mindretal af mærker, der stædigt holder fast i blot år års garanti.
Holder øje med situationen
Presset kommer ikke bare fra de nyligt ’omvendte’ bilmærker, der har øget garanti fra to til fem år. Alle de nye kinesiske bilmærker, der er kommet til Danmark siden 2022, tilbyder mindst fem års garanti. Nogle er helt oppe på syv år. De koreanske mærker som Hyundai og Kia er i samme kategori med henholdsvis fem og syv års nybilsgaranti.
Hvilkenbil har derfor spurgt den stadig mere eksklusive gruppe af importører, der nøjes med to års garanti om deres planer på området?
Svarene kan bedst sammenfattes som et forsigtigt og afventede ”vi holder øje med situationen.” Ingen stiller mere garanti i udsigt. Enkelte peger på muligheden for at tilkøbe længere garanti, og lader det altså være op til kunden at bestemme garantiens længde.
Herunder gennemgår vi de enkelte mærker, der fortsat nøjes med to års garanti.
Alfa, Fiat og Jeep
Wismo Group, der bl.a. står for importen af Stellantis-koncernens mærker i Danmark, øgede i april garantien for Citroën, Peugeot og Opel fra to til fem år.
For mærkerne Alfa Romeo, Fiat og Jeep fastholder Wismo dog de to år.
”Vi tilbyder fem års fabriksgaranti på langt de fleste af vores mærker, og de få nichemærker, der endnu ikke er overgået til fem år, udgør en forsvindende lille andel af vores samlede salg,” siger PR-chef i Wismo Group Hanne Langsig Sørensen.
Hun uddyber, at overgangen fra fossile biler til elbiler har øget kundernes efterspørgsel på længere garantier.
”Det har vi i høj grad imødekommet,” siger Hanne Langsig Sørensen. Hun tilføjer at ”vores garanti tilpasses løbende, så den matcher de nye modeller, vi introducerer.”
Dermed åbner Wismo Group op for, at andre mærker med tiden kan få udvidet garantien.
BMW og Mini
Hos den danske importør af BMW og Mini har man stadig ikke planer om at følge med konkurrenterne og øge garantien.

”Men det er klart, at vi hele tiden monitorerer markedssituationen,” siger PR-chef Mette Lolholm
Hun fortæller, at kundernes efterspørgsel på længere garanti er begrænset, da mange BMW og Mini kører som privatleasing. Hvis man ønsker det, er det muligt at tilkøbe længere garanti.
Mercedes
Mercedes har valgt en mellemløsning: Garantien på mærkets elbiler er øget til fem år, men kun i form af kampagner, der er blevet forlænget af flere omgange – senest til og med 2025. Køber du en ny Mercedes elbil i år, følger der altså fem års garanti med. Hvad der sker næste år, kan importøren p.t. ikke svare på.
”Hos Mercedes-Benz Danmark følger vi markedsudviklingen tæt – også når det gælder garanti,” siger PR- og kommunikations-specialist Mette Taarn Pedersen
Polestar
Som det eneste kinesiske bilmærke herhjemme nøjes Polestar med to års garanti. Og det holder mærket fast i.
Den danske importør understreger, at Polestar til gengæld tilbyder en udvidet dækning, der kan forlænge bilens beskyttelse med op til tre år / 160.000 km - alt af, hvad der kommer først.
Priserne på den udvidede dækning er 4.999 kr. for ét år, 8.999 kr. for to år og 12.699 kr. for tre år.

”Det giver vores kunder fleksibilitet og tryghed på vilkår, der matcher deres behov,” siger Marlene Hyre-Dybbro fra den danske Polestar-importør.
Porsche
Porsche har ry for at lave langtidsholdbare biler, men holder ikke desto mindre fast i, at to års garanti må være nok.
Til gengæld kan Porsche-kunder – mod betaling – udvide forsikringsdækningen. Det sker gennem den såkaldte Porsche Approved forsikring, der kan tegnes på alle modeller, uanset drivline og model, når nyvognsgarantien ophører.
Porsche Approved kan tegnes indtil bilen er 15 år gammel og har kørt op til 200.000 km., når aftalen indgås. Der kan tegnes 12, 24 eller 36 måneder efter eget valg, og der er ingen kilometerbegrænsning.
Porsche Approved kan også tegnes efter nyvognsgarantien er udløbet. Det kræver blot en gennemgang (et 111-punktstjek) af bilen.
”Der er altså en større fleksibilitet for kunden med Porsche Approved - og det er derfor også vores vurdering, at en udvidet garanti ikke er nødvendig på nuværende tidspunkt. Men vi følger situationen løbende,” siger PR- og marketingchef Katrine Bleeg.
Seat
Seat er en del af VW Group og moderselskab for det spanske Cupra-mærke. Mens Cupra sælger mange biler i Danmark og tilbyder fem års garanti, er Seat-salget gået stærkt tilbage. I Danmark handler det om, at Seat ikke sælger elbiler – og så er det svært at sælge biler i Danmark.
Modsat Cupra nøjes Seat fortsat med to års nyvognsgaranti. Og det holder mærket fast i:
”Efterspørgslen på sådanne klassiske brændstofbiler i Danmark i dag så lav, at garantispørgsmålet reelt ikke fylder hos de få kunder, der stadig vælger en bil i dette segment. Teknologien er velafprøvet, værkstedsnetværket er stærkt, og kunderne til SEAT har ikke efterspurgt det som sådan. En udvidet garanti kunne medføre øgede omkostninger, og det vurderer vi ikke, at nogen er klar til at betale ekstra for,” siger PR specialist hos Seat Danmark, Anders Rune Hansen.
Bilmærkernes nyvognsgaranti
Aiways: 5 års nyvognsgaranti eller 160.000 km *
Alfa Romeo: 2 års nyvognsgaranti
Audi: 5 års nyvognsgaranti eller 150.000 km *
BMW: 2 års nyvognsgaranti
BYD: 6 års nyvognsgaranti eller 150.000 km *
Citroën: 5 års nyvognsgaranti*
Cupra: 5 års nyvognsgaranti eller 150.000 km *
Fiat: 2 års nyvognsgaranti
Ford: 5 års nyvognsgaranti eller 100.000 km *
Honda: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km
Hongqi: 5 års nyvognsgaranti eller 150.000 km *
Hyundai: 5 års nyvognsgaranti uden km.-begrænsning
JAC: 5 års nyvognsgaranti eller 100.000 km *
Jaguar: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km
Jeep: 2 års nyvognsgaranti
Kia: 7 års nyvognsgaranti eller 150.000 km
Lexus: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km **
Mazda: 6 års nyvognsgaranti eller 150.000 km *
Mercedes-Benz: 5 års nyvognsgaranti (foreløbig 2025 ud) *
MG: 7 års nyvognsgaranti eller 150.000 km
Mini: 2 års nyvognsgaranti
Nissan: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km
Omoda: 7 års nyvognsgaranti eller 150.000 km *
Opel: 5 års nyvognsgaranti *
Peugeot: 5 års nyvognsgaranti *
Porsche: 2 års nyvognsgaranti
Polestar: 2 års nyvognsgaranti *
Renault: 5 års nyvognsgaranti eller 150.000 km *
Seat: 2 års nyvognsgaranti
Skoda: 5 års nyvognsgaranti eller 150.000 km *
Suzuki: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km
Tesla: 4 års nyvognsgaranti eller 80.000 km *
Toyota: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km **
Volkswagen: 5 års nyvognsgaranti eller 150.000 km *
Volvo: 5 års nyvognsgaranti eller 200.000 km *
Xpeng: 7 års nyvognsgaranti eller 160.000 km *
Bemærk
* gælder kun for elbiler. ** Op til 10 år/185.000 km nyvognsgaranti, forudsat at bilen serviceres regelmæssigt hos autoriserede værksteder.