Stellantis finder ny chef i egne rækker

Italienske Antonio Filosa afløser Carlos Tavares som chef for Stellantis-koncernen. Filosa er kendt som en tillidsskabende brobygger.

Den fransk-italiensk-amerikanske bilkoncern Stellantis har udnævnt Antonio Filosa som ny administrerende direktør. Filosa tiltræder officielt den 23. juni og afløser Carlos Tavares, der trådte tilbage i december 2024 efter et turbulent år præget af faldende salg og intern uro.

Antonio Filosa er født i Napoli i 1973 og startede sin karriere hos Fiat i 1999. Han har siden haft ledende roller i både Europa og Sydamerika og senere for hele Stellantis’ amerikanske region. I 2023 blev han topchef for Jeep, hvor han havde til opgave at vende tilbagegangen i det nordamerikanske marked.

Filosa er kendt for en mere samarbejdsorienteret og menneskelig ledelsesstil end sin forgænger. Han lægger vægt på stærke relationer til medarbejdere og leverandører og har fået ros for sin evne til at skabe tillid i organisationen.

Enorme udfordringer

Stellantis står over for betydelige udfordringer. Koncernen råder over hele 14 mærker: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM og Vauxhall.

Flere af mærkerne – som Chrysler, DS og Lancia – kæmper med faldende salg. Samtidig halter Stellantis efter konkurrenterne i overgangen til elbiler og presses af stigende konkurrence fra kinesiske producenter. I 2024 faldt koncernens nettoresultat med hele 70 pct. og aktiekursen falder også.

Bestyrelsesformand John Elkann (tv) med sin nye chef for Stellantis, Antonio Filosa.

Filosa skal så at sige genopfinde Stellantis. Især på det vigtige amerikanske marked, hvor f.eks. Chrysler er en skygge af sig selv. Filosas omdømme som en brobygger, der kan skabe tillid, bliver nødvendig når han skal genopbygge relationer til forhandlere, fagforeninger og myndigheder.

Måske skal den erfarne italiener også svinge øksen over flere af Stellantis 14 bilmærker. Det har tidligere været fremme, at konkrete planer for, hvad man kan gøre med nødlidende bilmærker som Lancia og Alfa har været en fast del af jobsamtalerne med alle potentielle kandidater. Måske har Filosa fået jobbet ved at have de bedste planer for den effektivisering af Stellantis, som mange mener er nødvendig.

Brug for genstart

Carlos Tavares, portugisisk ingeniør og tidligere CEO for PSA, var arkitekten bag fusionen mellem PSA og Fiat Chrysler, der i 2021 skabte Stellantis – verdens fjerde største bilproducent.

Tavares blev kendt for sin kontante ledelsesstil og aggressive spareplaner, som dog til sidst førte til interne konflikter og dårlige resultater. Tavares trådte tilbage med øjeblikkelig virkning i december 2024, og bestyrelsen nedsatte en midlertidig ledelse under bestyrelsesformand John Elkann, hvis tipoldefar var Giovanni Agnelli, grundlæggeren af Fiat.

Med udnævnelsen af Antonio Filosa vender topledelsen tilbage til italienske hænder. Et nærmest symbolsk skifte, der kan signalere en ny kurs for Stellantis i en tid, hvor koncernen har brug for en genstart.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here