Salget af Stellantis’ mærker styrtdykker i Danmark. Forklaringen er blandt meget andet en haltende omstilling til elbiler, siger importøren.
1.247 solgte biler i årets første tre måneder. Og her er der ikke tale om Peugeot-salget, men det totale salg af de otte mærker, som Stellantis sælger i Danmark. Stellantis’ elbiler er tæt på ubetydelige i markedet, og netop elbilerne angives som den primære årsag til, at det ser så sløjt ud i Danmark.
Hvilkenbil har spurgt importøren, Wismo Group, tidligere K.W. Bruun, hvorfor det er gået så galt. Har Wismo Group de forkerte biler? Er der problemer med at få biler hjem til de rigtige priser? Er der noget strukturelt galt i organisationen?
Men inden vi tager importørens svar, lidt fakta om det mildest talt meget haltende salg i første kvartal 2025 som beskrevet af Hvilkenbil søndag:
Fiat er nærmest helt væk med kun syv solgte mod 399 i 2024’s første tre måneder. Citroën er lige så langt væk med 106 solgte mod 1.615 i første kvartal 2024. Peugeot, der for 10 år siden var Danmarks bedst sælgende mærke, har kun solgt godt 800 biler i første kvartal mod knap 2.900 i første kvartal 2024. Opel er gået tilbage fra godt 1.300 til 249.
Benzinsalg faldt fra 5.576 til 211
Forklaringen på de langt færre solgte biler “ligger i omstillingen fra fossil- til elbiler”, siger Hanne Sørensen, Head of Group PR hos Wismo Group A/S, til Hvilkenbil.
“Vi har traditionelt stået stærkt i B-segmentet med modeller som Peugeot 208, Citroën C3 og Opel Corsa, men oplever nu et tab af markedsandele, da disse fossil-modeller ikke længere er lige så attraktive i markedet,” siger hun og illustrerer med nogle dramatiske tal:
“Sidste år havde vi solgt 5.576 benzinbiler til dato, mens det tal i år er faldet til 211.”
Hanne Sørensen synes dog at se et lyspunkt i, at antallet af solgte elbiler er steget fra 310 i samme periode i 2024 til 1.052 i år. Opgørelsen gælder til og med 4. april.
De rigtige biler er på vej
Det oplagte spørgsmål er så, om Stellantis-koncernen rent faktisk har de rigtige elbiler på programmet. Eller om de har for få, om de kan for lidt, om koncernen ikke er dygtig nok til at forny sig og følge med udviklingen.
Problemet er omstillingsperioden, som vi befinder os i, forklarer PR-chef Hanne Sørensen. Salget har bevæget sig fra mindre fossildrevne biler i B- og B-SUV-segmenterne – eksempelvis Peugeot 208/2008 – til elbiler i C-SUV-segmentet:
“Vi mener bestemt, at vi nu har de rigtige biler til konkurrencedygtige priser med Peugeot E-3008 og Opel Grandland Electric, mens vi i D-SUV-segmentet har en bil som Peugeot E-5008, der skiller sig ud som en særdeles attraktiv 7- personers elbil.”
Hun forventer, at Stellantis-mærkerne senere i år bliver stærkere i det mindre B-SUV-segment med introduktionen af Citroën ë-C3 Aircross og Opel Frontera Electric. Og flere vil komme til.
ë-C3 – fordelen glippede med forsinkelsen
Et åbenlyst eksempel på, at det ikke er gået som forventet, er fraværet af den billige elbil Citroën ë-C3 (foto). Den blev allerede vist frem hos de danske forhandlere i begyndelsen af 2024, men i dag – mere end et år senere – er den dårligt nok kommet til Danmark. Var den kommet for et år siden, ville den formentlig have trukket et betydeligt salg på grund af startprisen på 180.000 kroner.
Siden begyndelsen af 2024 er der kommet en lille håndfuld elbiler på markedet til nogenlunde samme pris, så den fordel har ë-C3 mistet.
Ifølge Wismo Groups kommunikationschef spiller det ind, at Danmark er et lille og knap så betydningsfuldt land, og derfor blev Danmark sat på pause, da fabrikken sendte biler ud.
“Fabrikken prioriterede det franske marked, hvor man havde forpligtet sig til at levere mange tusinde biler til Social Lease,” forklarer Hanne Sørensen.
Hun giver udtryk for, at interessen for ë-C3 stadig er stor, og hun forventer, at situationen de kommende måneder bliver bedre: “Vi ser optimistisk på det fremtidige salg.”
De små er stadig relevante
På spørgsmålet om, hvorvidt de elektriske udgaver af Peugeot 208 og Opel Corsa er ved at være for gamle og ude af stand til at konkurrere, siger PR-chefen, at Wismo stadig mener, at de er relevante i segmentet, selvom konkurrencen er skærpet:
“Det er et segment, der er uhyre prisfølsomt, og hvor mange kunder stadig er i gang med at omstille sig til elbiler – både økonomisk og mentalt. Begge modeller har dog fået opgraderinger, hvilket gør dem fortsat konkurrencedygtige.”

Desuden mener hun, at Stellantis er godt på vej i de større segmenter.
Peugeot E-3008 og E-5008 samt Opel Grandland ligger i markedets mest konkurrenceprægede segmenter med stort modeludbud og mange prisjusteringer, hvor både modeludbuddet og antallet af prisjusteringer har været markant. Wismo mener, at det er muligt at styrke Stellantis’ position her.
Krise?
Hvilkenbil har spurgt Wismo Groups PR-chef, om møgsagerne i pressen – eksempelvis de knækkede bærekugler i Peugeot E-3008 og den forsvundne otte-års garanti på samme Peugeot – får danskerne til at vende ryggen til Stellantis. Det mener Hanne Sørensen ikke.
Det handler først og fremmest om tilgængelighed, siger hun. Problemet er, at der ikke har været nok biler hos forhandlerne. Dertil den føromtalte omstilling til elbiler, særligt i B-segmentet med Peugeot 208 og Opel Corsa, hvor efterspørgslen på benzinbiler er faldet voldsomt, samtidig med at efterspørgslen på elbiler omvendt er steget.
Da Hvilkenbil bruger ordet “krise” om Stellantis’ nuværende situation i Danmark, bliver det afvist af PR-chefen, der – ikke overraskende – i stedet tager ordene “midlertidige udfordringer” i brug. Hanne Sørensen ser positivt på 2025, da der er biler på vej ud til forhandlerne og til de kunder, der allerede har bestilt.
Så hos Wismo Group er optimismen angiveligt i behold, og importøren “har en klar ambition om at genvinde markedsandele” og styrke positionen på det danske marked.
På listen over de mest solgte mærker i Danmark 2024 var Peugeot nummer otte – i 2025’s første tre måneder er Peugeot nummer 16 – i 2024 var Citroën nummer 16, Opel nummer 21 og Fiat nummer 26.
Stellantis-mærkernes salg
Mærke | Q1 2025 | Q1 2024 | 2024 | 2023 | 2022 |
Peugeot | 822 | 2.857 | 8.294 | 8.866 | 8.406 |
Opel | 249 | 1.347 | 2.580 | 4.462 | 4.333 |
Citroën | 106 | 1.615 | 3.652 | 4.925 | 5.405 |
Alfa Romeo | 52 | 2 | 18 | 28 | 18 |
Fiat | 7 | 399 | 876 | 1.464 | 943 |
Jeep | 7 | 23 | 92 | 202 | 210 |
Maserati | 3 | 0 | 17 | 8 | 10 |
DS | 1 | 69 | 194 | 322 | 665 |
I alt | 1.247 | 6.312 | 15.723 | 20.277 | 19.990 |
Kilde: Mobility Denmark
|
Af redaktionen
Fin artikel👌
Udover manglende levering af biler skyldes det lave salg, tror jeg, at kunderne har en velbegrundet lav tillid til mærkerne / importøren.