Større og lettere VW Tiguan

VW Tiguan benytter samme teknik som Golf - men du betaler over 110.000 kr. ekstra for crossover-designet og den høje siddeposition.

Længere, bredere og mere rummelig og alligevel 50 kg lettere. Anden generation af VW Tiguan er klar til salg til foråret med alt i high-tech udstyr.

Herhjemme gør den ikke meget væsen af sig, men på verdensplan er VW Tiguan den femte mest solgte Volkswagen. Der står med andre ord en del på spil, når tyskerne løfter sløret for 2. generation af deres mellemstore SUV på denne uges biludstilling i Frankfurt.

VW har netop sluppet de første fotos og facts om nyheden. Nøjagtig som Golf og Passat bliver Tiguan væsentligt bredere end sin forgænger. Sammen med en lavere taghøjde og mere vandrette linjer giver det Tiguan et mere bredskuldret, maskulint look. Akselafstanden øges med otte cm til 268 cm og længden til 4,5 meter, hvilket skal gøre kabinen væsentligt mere gæstfri og bringer Tiguan op i klasse med klassens største biler som Honda CR-V og Mazda CX-5. Det samme kan siges om bagagerummet, der bliver 145 liter større, så det nu rummer 615 liter – eller hele 1.655 liter med nedfældet basæde.

Længere, lavere og bredere: 2. generation af VW Tiguan får et mere bredskuldret look og mere plads i kabinen.
Længere, lavere og bredere: 2. generation af VW Tiguan får et mere bredskuldret look og mere plads i kabinen.

Trods væksten bliver VW Tiguan mærkbart slankere. Typisk taber den sig 50 kg. Forklaringen er, at den benytter samme modul-platform som Passat og Golf, der relativt let kan justeres til forskellige længder. Et trick som VW vil benytte til at lancere en forlænget Tiguan med en tredje sæderække i 2017. Angiveligt kun til USA og Asien, så europæiske Tiguan-tifosi med store familier skal altså ikke begynde at glæde sig.

Vi andre har dog meget at glæde os til. Med den såkaldte MQB-platform kan VW hælde en masse ny teknologi i Tiguan. Derfor kan vi blandt andet se frem til lækkerier som digital instrumentering, adaptiv undervogn, infotainment med internetopkobling, radarstyret fartpilot med automatisk køkørsel op til 70 km/t og alt i sikkerhedsudstyr som bl.a. blindvinkelalarm, sporassistent og automatisk nedbremsning for fodgængere.

På bagsædet er der hvilebeslag på ryglænet, der kan vippes mere bagover, mens benpladsen kan justeres ved at skyde bagsædet op til 18 cm frem eller tilbage. Nøjagtig som i Golf Sportsvan som Tiguan i store træk deler kabine med.

Otte motorer og en ladehybrid
Motorer bliver der hele otte af, og godt hjulpet af Tiguans slankekur kører de helt op til 24 pct. længere på literen. Fire benzinmotorer yder 125, 150, 180 eller 220 hk, mens dieselmaskinerne byder på 115, 150, 190 eller 240 hk – altid med fire cylindre og turbo. Senere følger en GTE-version, og det betyder ladehybrid med både benzin- og elmotor, der tilsammen yder 218 hk og kan køre op til 50 km på el alene.

Forhjulstræk er standard, men 4Motion firehjulstræk med Haldex-kobling kan tilkøbes de fleste udgaver. Som på den nuværende Tiguan kan du vælge mellem en ‘civil’ udgave og en mere rustik offroad-version med en front, der gør det muligt at angribe mere stejle stigninger i terrænet. Hvis man altså kan nænne at mudre den nydelige Tiguan til.

Modsat forgængeren bliver instrumentpanelet lavere og mere 'Golf-agtigt' i den nye Tiguan. Instrumenterne er fuldt digitale.
Modsat forgængeren bliver instrumentpanelet lavere og mere ‘Golf-agtigt’ i den nye Tiguan. Instrumenterne er fuldt digitale.

Selv om Volkswagen afslører den nye VW Tiguan nu, går der relativt lang tid, før den når frem til forhandlerne. Salget begynder tidligst i april næste år.

Læs også: Crossovers – bilkøbere vil have overblik og se seje ud

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here