Større risiko for ulykker med elbiler

elbiler ulykker

Ifølge undersøgelse er elbiler involveret i 50 pct. flere ulykker end andre biler. Forklaringen er kraftige motorer og hurtig acceleration.

Elbiler er lynhurtige. Verdens mest solgte elbil, Tesla Model 3, rykker fra 0 – 100 km/t på mindre end fem sekunder. Her kan kun hårdtpumpede muskelbiler og eksotiske sportsvogne følge med. Til trods for, at Model 3 i øvrigt er en helt almindelig familiebil til knapt 500.000 kr.

Så langt så godt. Elbiler har virkelig ’demokratiseret’ begrebet powerbil, og de fleste har nok set smilene brede sig på elbilsejere, når de accelererer fra lyskrydset, så selv kraftige BMW- og Mercedes-modeller får baghjul.

Ingen tvivl om, at det er sjovt at fyre det eldrevne lyn af. Men nu drysser en schweizisk undersøgelse lidt kryptonit ud over de elektriske superpræstationer. Ifølge forsikringsselskabet Axa er elbiler involveret i intet mindre end 50 pct. flere ulykker end almindelige benzin- og dieselbiler. Og forklaringen er netop elbilernes enorme kraftreserver. Elmotorerne er simpelthen så stærke, at den fornævnte glæde ved at være den suveræne vinder af hverdagens små lyskrydsdueller oftere ender i buler. Ejerne har simpelthen svært ved at tæmme de mange kræfter og de lynhurtige accelerationer, viser undersøgelsen.

”Jo stærkere elbilen er, desto oftere forårsager ejeren skade på egen eller andres biler,” fastslår Michael Pfäffli, forskningschef i ulykker hos forsikringsselskabet Axa.

Bremser (for) hurtigt

Nu skulle man tro, at elbilernes meget effektive bremsesystemer, hvor man ofte begynder nedbremsningen allerede når speederen slippes, til gengæld skulle være en fordel. Men det er lige omvendt. Den såkaldte regenerering, der ’vender’ strømmen og oplader batteriet, straks man slipper speederen, skaber så hurtige nedbremsninger, at det også kan resultere i buler.

Der er dog også gode nyheder i undersøgelsen. Selv om elbiler er involveret i flere ulykker, handler det udelukkende om buler og såret stolthed. Der sker ikke flere personskader med elbiler. Noget tyder altså på, at det mest handler om tilvænning: Ejerne af elbilerne skal lære at tæmme de mange kræfter, lige som medtrafikanterne måske skal holde lidt mere respektafstand, fordi elbiler bremser hurtigere end andre biler.

Dyrere forsikring

På den korte bane koster flere skader dog forsikringsselskaberne penge. Regningen sender de naturligvis videre til ejerne af elbiler i form af højere forsikringspræmier. Sådan har det dog altid været: Jo kraftigere og hurtigere bil, desto højere præmie betaler ejeren. Og med ca. 350 hk under hjelmen i en helt almindelig Tesla Model 3, er der ikke noget underligt i, at den koster mere i forsikring end en forbrændingsmotorbil med en tredjedel hestekræfter.

Axa peger på en tredje ting, der kan give meget dyre skader på elbiler. Batterierne sidder i bunden af bilen, og er ikke altid specielt godt beskyttede. Hvis man kører på en stor sten eller andre forhindringer, kan det give skader på batteripakken – og så kan regningen blive ubehageligt stor: Batteripakken i en elbil udgør som regel en tredjedel af en elbils samlede værdi. Mindst.

Omvendt er det en myte, at elbiler oftere bryder i brand end benzin- og dieselbiler. Tværtimod er elbiler yderst godt beskyttede mod brand, viste denne tyske undersøgelse i 2019.

Andre undersøgelser har vist, at benzin- og dieselbiler brænder 10 gange så ofte i forbindelse med ulykker som elbiler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here